REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady rozpatrywania reklamacji przez instytucje finansowe

Aleksandra Kłoczko
Zasady rozpatrywanie reklamacji przez instytucje finansowe. fot. Fotolia
Zasady rozpatrywanie reklamacji przez instytucje finansowe. fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Konsument ma prawo do składania reklamacji w związku z niewłaściwie świadczonymi usługami przez instytucje finansowe. Proces rozpatrywania reklamacji powinien zostać przeprowadzony bezzwłocznie, a także powinien cechować się rzetelnością, wnikliwością, obiektywizmem oraz poszanowaniem powszechnie obowiązujących przepisów prawa i dobrych obyczajów.

Prawo do informacji 

Każda instytucja finansowa powinna poinformować swoich klientów, że przysługuje im prawo do złożenia reklamacji od świadczonych usług. Informacja powinna zostać udzielana w momencie zawierania z klientem umowy ze wskazaniem w szczególności na: (1) dopuszczalną formę złożenia reklamacji, (2) miejsce złożenia reklamacji, (2) termin udzielenia odpowiedzi zwrotnej na reklamację, (3) sposobie w jaki klient zostanie poinformowany o rozpatrzeniu reklamacji.

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Forma składanej reklamacji

Zgodnie z wymogami przedstawionymi w załączniku do uchwały KNF z dnia 10 maja 2011r. instytucja finansowa powinna umożliwić klientowi złożenie reklamacji w jednej ze swoich placówek, za pośrednictwem posłańca, poczty bądź osobiście. Wniosek o reklamację może być również złożony przez osobę upoważnioną przez klienta w formie pisemnej, chyba że reklamacja dotyczy sytuacji w której tego typu zabieg nie jest możliwy, ale o tym fakcie klient powinien zostać poinformowany na etapie zawierania umowy.

Reklamacja wadliwego środka trwałego

Odpowiedź na złożoną reklamację

Instytucja finansowa powinna udzielić odpowiedzi na reklamację w sposób rzetelny w terminie nie przekraczającym 30 dni od dnia otrzymania reklamacji od klienta. Opóźnienie jest możliwe jedynie w wyjątkowych przypadkach, które powinny być odpowiednio przez instytucje finansową uargumentowane, lecz termin opóźnienia nie powinien przekroczyć 90dni. Odpowiedź powinna być udzielona w formie pisemnej bądź w innej formie ustalonej bezpośrednio z klientem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiany w działalności banków od 2014 r.

Treść odpowiedzi powinna zawierać opis zgłoszonego problemu, wyczerpujące uzasadnienie przedstawionej decyzji oraz wskazać osobę, która udzieliła odpowiedzi. Jeżeli roszczenia klienta nie zostaną uwzględnione, odpowiedź na reklamację powinna zawierać również pouczenie o możliwości odwołania się od decyzji, skorzystania z instytucji mediacji, wniesienia sprawy do sądu polubownego bądź o możliwości wniesienia sprawy do sądu powszechnego.

Instytucje do których konsument może się zwrócić

Jeżeli klient napotka problemy w czasie dochodzenia swoich roszczeń, może on zwrócić się do specjalnych instytucji z prośbą o wsparcie. Konsument może zwrócić się o pomoc do Miejskich i Powiatowych Rzeczników Konsumenta oraz do Rzecznika Ubezpieczonych (dotyczy rynku emerytalnego i ubezpieczeniowego). Spór można także wyjaśnić polubownie jeżeli instytucja finansowa przewiduje możliwość takiego rozwiązania.

Jak uczynić banki bezpieczniejszymi i jak zapobiegać praniu brudnych pieniędzy?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Troska i zrozumienie w kontakcie z pacjentami – klucz do profesjonalnej opieki zdrowotnej
    Koszty zatrudnienia to główne wyzwanie dla firm w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    W pierwszym półroczu 2024 roku wiele firm planuje rozbudowanie swoich zespołów – potwierdzają to niezależne badania ManpowerGroup czy Konfederacji Lewiatan. Jednocześnie pracodawcy mówią wprost - rosnące koszty zatrudnienia to główne wyzwanie w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    Nauka języka obcego poprawi zdolność koncentracji. Ale nie tylko!

    Ostatnia dekada przyniosła obniżenie średniego czasu skupienia u człowieka aż o 28 sekund. Zdolność do koncentracji spada i to wina głównie social mediów. Czy da się to odwrócić? 

    Nowe przepisy: Po świętach rząd zajmie się cenami energii. Będzie bon energetyczny

    Minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska zapowiedziała, że po świętach pakiet ustaw dotyczących cen energii trafi pod obrady rządu. Dodała też, że proces legislacyjny musi zakończyć się w pierwszej połowie maja.

    REKLAMA

    Wielkanoc 2024. Polacy szykują się na święta przed telewizorem?

    Jaka będzie tegoroczna Wielkanoc? Z badania online przeprowadzonego przez firmę Komputronik wynika, że leniwa. Polacy są zmęczeni i marzą o odpoczynku. 

    Biznes kontra uczelnie – rodzaj współpracy, korzyści

    Czy doktorat dla osób ze świata biznesu to synonim synergii? Wielu przedsiębiorców może zadawać sobie to pytanie podczas rozważań nad podjęciem studiów III stopnia. Na ile świat biznesu przenika się ze światem naukowym i gdzie należy szukać wzajemnych korzyści?

    Jak cyberprzestępcy wykorzystują sztuczną inteligencję?

    Hakerzy polubili sztuczną inteligencję. Od uruchomienia ChataGPT liczba złośliwych wiadomości pishingowych wzrosła o 1265%! Warto wiedzieć, jak cyberprzestępcy wykorzystują rozwiązania oparte na AI w praktyce.

    By utrzymać klientów tradycyjne sklepy muszą stosować jeszcze nowocześniejsze techniki marketingowe niż e-commerce

    Konsumenci wciąż wolą kupować w sklepach stacjonarnych produkty spożywcze, kosmetyki czy chemię gospodarczą, bo chcą je mieć od razu, bez czekania na kuriera. Jednocześnie jednak oczekują, że tradycyjne markety zapewnią im taki sam komfort kupowania jak sklepy internetowe.

    REKLAMA

    Transakcje bezgotówkowe w Polsce rozwijają się bardzo szybko. Gotówka jest wykorzystywana tylko do 35 proc. transakcji

    W Polsce około 2/3 transakcji jest dokonywanych płatnościami cyfrowymi. Pod tym względem nasz kraj jest w światowej czołówce - gotówka jest wykorzystywana tylko do ok. 35 proc. transakcji.

    Czekoladowa inflacja (chocoflation) przed Wielkanocą? Trzeci rok z rzędu produkcja kakao jest mniejsza niż popyt

    Ceny kakao gwałtownie rosną, ponieważ 2024 r. to trzeci z rzędu rok, gdy podaż nie jest w stanie zaspokoić popytu. Z analiz Allianz Trade wynika, że cenę za to będą płacić konsumenci.

    REKLAMA