REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skuteczne wyszukiwanie w Internecie - myśl tak jak Google

Anna Sidor
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wraz z upowszechnieniem Internetu potrzebne informacje wydają się być na wyciągnięcie ręki, jednak umiejętna selekcja wirtualnego szumu informacyjnego stanowi nie lada wyzwanie. Choć z pomocą przychodzą nam nieustannie doskonalone wyszukiwarki internetowe, przeciętnemu odbiorcy niełatwo nawiązać z nimi wspólny język. Jak skutecznie wyszukiwać informację w Internecie?

Przyswojenie technicznych parametrów wyszukiwania to nie wszystko, istotne są także specyficzne umiejętności, intuicja społeczna, czy po prostu doświadczenie nabyte podczas korzystania z wyszukiwarki. Nauka praktycznego posługiwania się narzędziami do wyszukiwania informacji trafi w najbliższej przyszłości do programu nauczania na poszczególnych etapach edukacyjnych.

REKLAMA


XXI wiek epoką cyfrowej informacji


W dzisiejszych czasach Internet jest powszechnym, stosunkowo łatwo dostępnym ekonomicznie źródłem informacji. Przewiduje się, że tradycyjne media, czyli prasa i telewizja, nabiorą elitarnego, niszowego charakteru. Do niedawna uznawane za środki masowego przekazu, gazety, czasopisma i kanały telewizyjne stracą dotychczasowy charakter, ewoluując w kierunku mediów tematycznych, dedykowanych konkretnym specjalizacjom. Internet, w przeciwieństwie do nich, dynamicznie zyskuje na popularności wraz z malejącym kosztem i rosnącą prędkością transferu cyfrowych danych. Już w tej chwili coraz więcej ludzi traktuje Internet jako podstawową bazę wiedzy we wszelkich dziedzinach. Z pomocą przychodzą wyszukiwarki internetowe. Najpopularniejsza z nich, Google, potrzebuje ułamka sekundy, aby podać wyniki zapytania. Nie zawsze jednak znajdujemy od razu dokładnie to, czego szukaliśmy. Choć z biegiem czasu narzędzia do wyszukiwania informacji stają się coraz bardziej precyzyjne, sprawne i efektywne posługiwanie się nimi to nadal rzadko spotykana umiejętność.


Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!


Ewolucja wyszukiwarek


Współcześni użytkownicy Internetu mogą nie zdawać sobie sprawy, jak prosty był mechanizm działania pierwszych wyszukiwarek internetowych. Dla przypomnienia, pierwsze prace nad wyszukiwarką Google rozpoczęły się w połowie lat dziewięćdziesiątych ubiegłego stulecia. Prototypowe narzędzia przeszukiwały tekstowe zasoby WWW  celem odnalezienia podanych słów, co było wyjątkowo dalekie od doskonałości. Z czasem Google wzbogacono o dodatkowe kryteria wyszukiwania. Niektóre z nich w ostatnich kliku latach przekształcono w odrębne narzędzia. Usługa Google Search zyskała możliwość profilowania wyników wyszukiwania w kierunku bieżących newsów, zasobów graficznych i audiowizualnych, a nawet dostępnej online literatury naukowej (Google Scholar). Internet stał się swoistą bogato wyposażoną multimedialną biblioteką, po której trzeba nauczyć się umiejętnie poruszać. Nie jest to wbrew pozorom proste, gdyż wielu użytkowników nie potrafi uświadomić sobie, jak olbrzymie możliwości oferują współczesne wyszukiwarki internetowe i na jakich zasadach działają.


Zobacz: Social SEO - prognozy na indeksację Google

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 
Skrywany sekret Google - zasady wyświetlania wyników wyszukiwania

REKLAMA


Gdy podajemy wyszukiwarce interesujące nas słowa, pojawia się ogromna liczba stron wyników wyszukiwania. Należy dodać, że w tym kontekście nazwa wyszukiwarki idealnie oddaje istotę fenomenu - wyrażenie googol oznacza liczbę 10 podniesioną do setnej potęgi. Wydaje się więc, że wyszukiwarka nas nie zrozumiała, gdyż pierwsze strony wyników nie zawierają interesującej nas informacji. Zaczynamy zastanawiać się nad semantyką wyszukiwarki, która mimo sukcesywnego doskonalenia wciąż odbiega od naszego ludzkiego modelu sfery poznawczej. Jak komunikować się z Google, żeby nas zrozumiało? Poza wpisaniem poszukiwanej frazy w cudzysłowie, co ułatwia znalezienie dokładnego zestawu słów, wyszukiwarka oferuje funkcję wyszukiwania zaawansowanego.


Ten sposób wyszukiwania informacji zawiera szereg precyzyjnych kryteriów znacznie zawężających otrzymane wyniki. Jesteśmy dzięki temu o wiele bliżej znalezienia dokładnie tego, o co chcieliśmy zapytać. Wciąż jednak przypomina to dążenie do nie istniejącego ideału - poszukiwane przez nas informacje nie pojawiają się na pierwszej stronie wyświetlonych odpowiedzi, która zawiera nieistotne dla nas treści. Jedynie eksperci potrafią kompleksowo wyjaśnić rzeczywiste przyczyny tego zjawiska. Zawartość mało wartościowych merytorycznie stron zajmuje wysokie miejsca w wynikach wyszukiwania dzięki działaniom SEO - optymalizacji stron pod kątem działania wyszukiwarek. Dodatkowo wbudowane w wyszukiwarkę narzędzia analizy tekstu nie są do końca zgodne z ludzkim sposobem myślenia. Wygląda na to, że twórców wyszukiwarek czeka jeszcze duża ilość pracy nad tym aspektem.


Zobacz: Marketingowy potencjał Facebooka

 
Inteligentne wyszukiwanie - swoista intuicja Google


Programiści Google dokładają wszelkich starań stopniowo wprowadzając nowe funkcjonalności, takie jak sortowanie wyników, autouzupełnianie, wyszukiwanie obrazem, Knowledge Graph, geolokalizacja w serwisie Google Maps czy wreszcie wyszukiwanie społecznościowe. Rozwiązania te, określane przez ich twórców  jako „użyteczna inteligencja”,  ułatwiają sprawne poruszanie się po zasobach sieci. Być może doczekamy czasów, gdy wyszukiwarka podczas wpisywania zapytań zacznie dosłownie odgadywać nasze myśli, kojarząc fakty związane z naszą dotychczasową aktywnością w Internecie. Przeszuka zasoby sieci nie tylko pod kątem podanych treści, ale także naszych indywidualnych zainteresowań. Będzie w stanie samodzielnieć dokonać selekcji wyników wyszukiwania pod kątem ich spersonalizowanej przydatności  dla konkretnego użytkownika. Przykładowo, po wpisaniu frazy „house” wyszukiwarka wyświetli w pierwszej kolejności informacje na temat kultowego serialu z Hugh Laurie w roli tytułowej, a dopiero na dalszych miejscach znajdą się strony o budownictwie jednorodzinnym czy odnośnik do witryny marki odzieżowej.


Zobacz: Facebook - być tam czy nie być?

 
Wyszukiwanie informacji u schyłku Web 2.0


Wróćmy do teraźniejszości. Zanim wyszukiwarka będzie w stanie czytać w ludzkich myślach, ciągle warto będzie zdobyć umiejętność trafnego komunikowania się z nią oraz umiejętnego selekcjonowania uzyskanych wyników wyszukiwania.  Nauki społeczne nie bez przyczyny określają dzisiejsze czasy jako wiek informacji. Umiejętność odnajdywania informacji w Internecie jest obecnie jedną z najcenniejszych kompetencji, a jej znaczenie w dobie błyskawicznego zwielokrotniania zasobów sieci będzie stale rosło. Ze względu na fakt, że zdolność ta w sporym stopniu zależy od inteligencji społecznej i intuicji, nie wszystkim przyjdzie ona jednakowo łatwo. Można ją jednak wytrenować. Tutaj, wraz z  narodzinami  nowej  społecznej potrzeby, jaką jest praktyczna umiejętność precyzyjnego znalezienia konkretnych treści, pojawia się wyzwanie dla systemu edukacji. Wkrótce skuteczne wyszukiwanie informacji stanie się jednym z podstawowych elementów programu nauczania, a może nawet odrębną dyscypliną stosowanej w praktyce wiedzy.


Zobacz: CSR - spółka odpowiedzialna społecznie

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Tense.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

REKLAMA

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

Składka zdrowotna to parapodatek! Odkręcanie Polskiego Ładu powinno nastąpić jak najszybciej

Składka zdrowotna to parapodatek! Zmiany w składce zdrowotnej muszą nastąpić jak najszybciej. Odkręcanie Polskiego Ładu dopiero od stycznia 2025 r. nie satysfakcjonuje przedsiębiorców. Czy składka zdrowotna wróci do stanu sprzed Polskiego Ładu?

Dotacje KPO wzmocnią ofertę konkursów ABM 2024 dla przedsiębiorców

Dotacje ABM (Agencji Badań Medycznych) finansowane były dotychczas przede wszystkim z krajowych środków publicznych. W 2024 roku ulegnie to zmianie za sprawą środków z KPO. Zgodnie z zapowiedziami, już w 3 i 4 kwartale możemy spodziewać się rozszerzenia oferty dotacyjnej dla przedsiębiorstw.

REKLAMA

"DGP": Ceneo wygrywa z Google. Sąd zakazał wyszukiwarce Google faworyzowania własnej porównywarki cenowej

Warszawski sąd zakazał wyszukiwarce Google faworyzowania własnej porównywarki cenowej. Nie wolno mu też przekierowywać ruchu do Google Shopping kosztem Ceneo ani utrudniać dostępu do polskiej porównywarki przez usuwanie prowadzących do niej wyników wyszukiwania – pisze we wtorek "Dziennik Gazeta Prawna".

Drogie podróże zarządu Orlenu. Nowe "porażające" informacje

"Tylko w 2022 roku zarząd Orlenu wydał ponad pół miliona euro na loty prywatnymi samolotami" - poinformował w poniedziałek minister aktywów państwowych Borys Budka. Dodał, że w listopadzie ub.r. wdano też 400 tys. zł na wyjazd na wyścig Formuły 1 w USA.

REKLAMA