REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skuteczne wyszukiwanie w Internecie - myśl tak jak Google

Anna Sidor
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wraz z upowszechnieniem Internetu potrzebne informacje wydają się być na wyciągnięcie ręki, jednak umiejętna selekcja wirtualnego szumu informacyjnego stanowi nie lada wyzwanie. Choć z pomocą przychodzą nam nieustannie doskonalone wyszukiwarki internetowe, przeciętnemu odbiorcy niełatwo nawiązać z nimi wspólny język. Jak skutecznie wyszukiwać informację w Internecie?

Przyswojenie technicznych parametrów wyszukiwania to nie wszystko, istotne są także specyficzne umiejętności, intuicja społeczna, czy po prostu doświadczenie nabyte podczas korzystania z wyszukiwarki. Nauka praktycznego posługiwania się narzędziami do wyszukiwania informacji trafi w najbliższej przyszłości do programu nauczania na poszczególnych etapach edukacyjnych.

REKLAMA


XXI wiek epoką cyfrowej informacji


W dzisiejszych czasach Internet jest powszechnym, stosunkowo łatwo dostępnym ekonomicznie źródłem informacji. Przewiduje się, że tradycyjne media, czyli prasa i telewizja, nabiorą elitarnego, niszowego charakteru. Do niedawna uznawane za środki masowego przekazu, gazety, czasopisma i kanały telewizyjne stracą dotychczasowy charakter, ewoluując w kierunku mediów tematycznych, dedykowanych konkretnym specjalizacjom. Internet, w przeciwieństwie do nich, dynamicznie zyskuje na popularności wraz z malejącym kosztem i rosnącą prędkością transferu cyfrowych danych. Już w tej chwili coraz więcej ludzi traktuje Internet jako podstawową bazę wiedzy we wszelkich dziedzinach. Z pomocą przychodzą wyszukiwarki internetowe. Najpopularniejsza z nich, Google, potrzebuje ułamka sekundy, aby podać wyniki zapytania. Nie zawsze jednak znajdujemy od razu dokładnie to, czego szukaliśmy. Choć z biegiem czasu narzędzia do wyszukiwania informacji stają się coraz bardziej precyzyjne, sprawne i efektywne posługiwanie się nimi to nadal rzadko spotykana umiejętność.


Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!


Ewolucja wyszukiwarek


Współcześni użytkownicy Internetu mogą nie zdawać sobie sprawy, jak prosty był mechanizm działania pierwszych wyszukiwarek internetowych. Dla przypomnienia, pierwsze prace nad wyszukiwarką Google rozpoczęły się w połowie lat dziewięćdziesiątych ubiegłego stulecia. Prototypowe narzędzia przeszukiwały tekstowe zasoby WWW  celem odnalezienia podanych słów, co było wyjątkowo dalekie od doskonałości. Z czasem Google wzbogacono o dodatkowe kryteria wyszukiwania. Niektóre z nich w ostatnich kliku latach przekształcono w odrębne narzędzia. Usługa Google Search zyskała możliwość profilowania wyników wyszukiwania w kierunku bieżących newsów, zasobów graficznych i audiowizualnych, a nawet dostępnej online literatury naukowej (Google Scholar). Internet stał się swoistą bogato wyposażoną multimedialną biblioteką, po której trzeba nauczyć się umiejętnie poruszać. Nie jest to wbrew pozorom proste, gdyż wielu użytkowników nie potrafi uświadomić sobie, jak olbrzymie możliwości oferują współczesne wyszukiwarki internetowe i na jakich zasadach działają.


Zobacz: Social SEO - prognozy na indeksację Google

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 
Skrywany sekret Google - zasady wyświetlania wyników wyszukiwania

REKLAMA


Gdy podajemy wyszukiwarce interesujące nas słowa, pojawia się ogromna liczba stron wyników wyszukiwania. Należy dodać, że w tym kontekście nazwa wyszukiwarki idealnie oddaje istotę fenomenu - wyrażenie googol oznacza liczbę 10 podniesioną do setnej potęgi. Wydaje się więc, że wyszukiwarka nas nie zrozumiała, gdyż pierwsze strony wyników nie zawierają interesującej nas informacji. Zaczynamy zastanawiać się nad semantyką wyszukiwarki, która mimo sukcesywnego doskonalenia wciąż odbiega od naszego ludzkiego modelu sfery poznawczej. Jak komunikować się z Google, żeby nas zrozumiało? Poza wpisaniem poszukiwanej frazy w cudzysłowie, co ułatwia znalezienie dokładnego zestawu słów, wyszukiwarka oferuje funkcję wyszukiwania zaawansowanego.


Ten sposób wyszukiwania informacji zawiera szereg precyzyjnych kryteriów znacznie zawężających otrzymane wyniki. Jesteśmy dzięki temu o wiele bliżej znalezienia dokładnie tego, o co chcieliśmy zapytać. Wciąż jednak przypomina to dążenie do nie istniejącego ideału - poszukiwane przez nas informacje nie pojawiają się na pierwszej stronie wyświetlonych odpowiedzi, która zawiera nieistotne dla nas treści. Jedynie eksperci potrafią kompleksowo wyjaśnić rzeczywiste przyczyny tego zjawiska. Zawartość mało wartościowych merytorycznie stron zajmuje wysokie miejsca w wynikach wyszukiwania dzięki działaniom SEO - optymalizacji stron pod kątem działania wyszukiwarek. Dodatkowo wbudowane w wyszukiwarkę narzędzia analizy tekstu nie są do końca zgodne z ludzkim sposobem myślenia. Wygląda na to, że twórców wyszukiwarek czeka jeszcze duża ilość pracy nad tym aspektem.


Zobacz: Marketingowy potencjał Facebooka

 
Inteligentne wyszukiwanie - swoista intuicja Google


Programiści Google dokładają wszelkich starań stopniowo wprowadzając nowe funkcjonalności, takie jak sortowanie wyników, autouzupełnianie, wyszukiwanie obrazem, Knowledge Graph, geolokalizacja w serwisie Google Maps czy wreszcie wyszukiwanie społecznościowe. Rozwiązania te, określane przez ich twórców  jako „użyteczna inteligencja”,  ułatwiają sprawne poruszanie się po zasobach sieci. Być może doczekamy czasów, gdy wyszukiwarka podczas wpisywania zapytań zacznie dosłownie odgadywać nasze myśli, kojarząc fakty związane z naszą dotychczasową aktywnością w Internecie. Przeszuka zasoby sieci nie tylko pod kątem podanych treści, ale także naszych indywidualnych zainteresowań. Będzie w stanie samodzielnieć dokonać selekcji wyników wyszukiwania pod kątem ich spersonalizowanej przydatności  dla konkretnego użytkownika. Przykładowo, po wpisaniu frazy „house” wyszukiwarka wyświetli w pierwszej kolejności informacje na temat kultowego serialu z Hugh Laurie w roli tytułowej, a dopiero na dalszych miejscach znajdą się strony o budownictwie jednorodzinnym czy odnośnik do witryny marki odzieżowej.


Zobacz: Facebook - być tam czy nie być?

 
Wyszukiwanie informacji u schyłku Web 2.0


Wróćmy do teraźniejszości. Zanim wyszukiwarka będzie w stanie czytać w ludzkich myślach, ciągle warto będzie zdobyć umiejętność trafnego komunikowania się z nią oraz umiejętnego selekcjonowania uzyskanych wyników wyszukiwania.  Nauki społeczne nie bez przyczyny określają dzisiejsze czasy jako wiek informacji. Umiejętność odnajdywania informacji w Internecie jest obecnie jedną z najcenniejszych kompetencji, a jej znaczenie w dobie błyskawicznego zwielokrotniania zasobów sieci będzie stale rosło. Ze względu na fakt, że zdolność ta w sporym stopniu zależy od inteligencji społecznej i intuicji, nie wszystkim przyjdzie ona jednakowo łatwo. Można ją jednak wytrenować. Tutaj, wraz z  narodzinami  nowej  społecznej potrzeby, jaką jest praktyczna umiejętność precyzyjnego znalezienia konkretnych treści, pojawia się wyzwanie dla systemu edukacji. Wkrótce skuteczne wyszukiwanie informacji stanie się jednym z podstawowych elementów programu nauczania, a może nawet odrębną dyscypliną stosowanej w praktyce wiedzy.


Zobacz: CSR - spółka odpowiedzialna społecznie

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Tense.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    "DGP": Ceneo wygrywa z Google. Sąd zakazał wyszukiwarce Google faworyzowania własnej porównywarki cenowej

    Warszawski sąd zakazał wyszukiwarce Google faworyzowania własnej porównywarki cenowej. Nie wolno mu też przekierowywać ruchu do Google Shopping kosztem Ceneo ani utrudniać dostępu do polskiej porównywarki przez usuwanie prowadzących do niej wyników wyszukiwania – pisze we wtorek "Dziennik Gazeta Prawna".

    Drogie podróże zarządu Orlenu. Nowe "porażające" informacje

    "Tylko w 2022 roku zarząd Orlenu wydał ponad pół miliona euro na loty prywatnymi samolotami" - poinformował w poniedziałek minister aktywów państwowych Borys Budka. Dodał, że w listopadzie ub.r. wdano też 400 tys. zł na wyjazd na wyścig Formuły 1 w USA.

    Cable pooling - nowy model inwestycji w OZE. Warunki przyłączenia, umowa

    W wyniku ostatniej nowelizacji ustawy Prawo energetyczne, która weszła w życie 1 października 2023 roku, do polskiego porządku prawnego wprowadzono długo wyczekiwane przez polską branżę energetyczną przepisy regulujące instytucję zbiorczego przyłącza, tzw. cable poolingu. Co warto wiedzieć o tej instytucji i przepisach jej dotyczących?

    Wakacje składkowe. Od kiedy, jakie kryteria trzeba spełnić?

    12 kwietnia 2024 r. w Sejmie odbyło się I czytanie projektu nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Projekt nowelizacji przewiduje zwolnienie z opłacania składek ZUS (tzw. wakacje składkowe) dla małych przedsiębiorców. 

    REKLAMA

    Sprzedaż miodu - nowe przepisy od 18 kwietnia 2024 r.

    Nowe przepisy dotyczące sprzedaży miodu wchodzą w życie 18 kwietnia 2024 r. O czym muszą wiedzieć producenci miodu?

    Branża HoReCa nie jest w najlepszej kondycji. Restauracja z Wrocławia ma 4,2 mln zł długów

    Branża HoReCa od pandemii nie ma się najlepiej. Prawie 13,6 tys. obiektów noclegowych, restauracji i firm cateringowych w Polsce ma przeterminowane zaległości finansowe na ponad 352 mln zł. 

    Branża handlu detalicznego liczy w 2024 roku na uzyskanie wyższych marż – i to mimo presji na obniżanie cen

    Choć od pandemii upłynęło już sporo czasu, dla firm handlu detalicznego dalej największym wyzwaniem jest zarządzanie kosztami w warunkach wciąż wysokiej inflacji oraz presji na obniżkę cen. Do tego dochodzi w dalszym ciągu staranie o ustabilizowanie łańcucha dostaw. Jednak coraz więcej przedsiębiorstw patrzy z optymizmem w przyszłość i liczy na możliwość uzyskania wyższej marzy.

    Coraz więcej firm ma w planach inwestycje – najwięcej wśród średnich, co trzecia. Co to oznacza dla gospodarki

    Czwarty kwartał z rzędu rośnie optymizm wśród przedsiębiorców, co oznacza powrót do normalności jakiego nie było od czasów pandemii. Stabilność w pozytywnych nastrojach właścicieli i kadry zarządzającej firmy dobrze rokuje dla tempa wzrostu polskiej gospodarki.

    REKLAMA

    KPO: Od 6 maja 2024 r. można składać wnioski na dotacje dla branży HoReCa - hotelarskiej, gastronomicznej, cateringowej, turystycznej i hotelarskiej

    Nabór wniosków na dotacje dla branży hotelarskiej, gastronomicznej i cateringowej oraz turystycznej i kulturalnej w ramach Krajowego Planu Odbudowy ogłoszono w kwietniu 2024 r. Wnioski będzie można składać od 6 maja 2024 r. do 5 czerwca 2024 r.

    Ile pracuje mikro- i mały przedsiębiorca? 40-60 godzin tygodniowo, bez zwolnień lekarskich i urlopów

    Przeciętny mikroprzedsiębiorca poświęca dużo więcej czasu na pracę niż przeciętny pracownik etatowy. Wielu przedsiębiorców nie korzysta ze zwolnień lekarskich i nie było na żadnym urlopie. Chociaż mikroprzedsiębiorcy zwykle zarabiają na poziomie średniej krajowej albo trochę więcej, to są zdecydowanie bardziej oszczędni niż większość Polaków.

    REKLAMA