| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes i finanse > Marketingowy potencjał Facebooka

Marketingowy potencjał Facebooka

Facebooku w aspekcie marketingowym napisano już wiele. W większości bardzo entuzjastycznie i bez chłodnej analizy, że to skuteczny kanał komunikacji marketingowej dla wszystkich. Rzeczywiście, Facebook ma ogromny potencjał.

 
Jaki jest cel komunikacji marketingowej firmy na Facebooku? Czy jest realny?


Wykorzystując każdy nowy kanał komunikacji marketingowej powinniśmy jasno określić cel, jaki chcemy za jego pomocą osiągnąć oraz to, czy ten cel jest możliwy do zrealizowania. Większość firm tworząc profil na Facebooku liczy na zwiększenie sprzedaży. Abstrahując już od faktu, że trudno przy pomocy Facebooka bezpośrednio wpłynąć na wzrost sprzedaży, to duża rzesza przedsiębiorstw nie ma jasno określonej strategii działania w tym kierunku. Większość profili firmowych na Facebooku to bardzo chaotycznie prowadzone strony, najczęściej własnym sumptem - mało profesjonalnym. Facebook, jak wskazują eksperci, to doskonały kanał komunikacji marketingowej, przy pomocy, którego możemy informować o bieżącej działalności firmy - o nowych usługach, produktach, planach i zapowiedziach. Dialog firmy z konsumentem na Facebooku powinien być w centrum uwagi firmy czy marki. Oczywiście, przemyślana strategia informacyjna może pośrednio wpłynąć na liczbę klientów. Naturalnie można także w sposób pośredni wpływać na wielkość sprzedaży (na przykład przemyślane rozdawanie kuponów rabatowych). Jednakże w większej mierze działania na Facebooku pomogą nam skutecznie ugruntować wizerunek firmy wiarygodnej, nastawionej na realizowanie oczekiwań swoich klientów, niż zwiększyć sprzedaż.


Zobacz: Jak chronić swoje oszczędności?


Według badań (IIBR „Opinie Internautów o reklamie” lipiec 2012) internauci od marek na Facebooku oczekują racjonalnej, przydatnej komunikacji. Dla ponad połowy użytkowników Facebooka bycie fanem marki to przed wszystkim dostęp do praktycznych informacji i fachowej wiedzy, a także atrakcyjnych rabatów i promocji. Większość internautów ocenia skuteczność działania marek na Facebooku poprzez zamieszczanie praktycznych porad na profilu oraz informacji o nowych produktach. Tylko mała grupa użytkowników oczekuje rozrywki. Zaś jednym z głównych czynników prowadzących do rezygnacji z bycia fanem marki jest zamieszczanie na profilu materiałów mało atrakcyjnych, nie związanych z daną firmą.


Wchodząc na Facebooka trzeba mieć jasno określony cel. Ponadto cel ten musi być realistyczny. Powinniśmy się nastawić na budowanie trwałych relacji z klientami. To zadanie długofalowe, dlatego konkretnych wyników nie można oczekiwać już po kilku dniach działania. Aby w ogóle zrealizować postawione cele, powinniśmy do aktywności na Facebooku podejść kreatywnie. Nie może to być proste powielenie działań z innych kanałów komunikacji. Nasz klient - użytkownik Facebooka - powinien być przekonany, że jest traktowany wyjątkowo. Otrzymuje informacje, których nie znajdzie nigdzie indziej.


Wydaje się, że przez najbliższe lata Facebook będzie dominował w obszarze serwisów społecznościowych. Jednak nie należy wykluczyć takiej sytuacji, kiedy to użytkownicy znudzą się Facebookiem a swoją sympatię przeniosą na Twittera czy serwis Pinterest. Utrata popularności Facebooka oczywiście nie musi być tylko efektem znudzenia internautów, ale także nieprzemyślanych decyzji jego twórców (choćby w kontekście ochrony danych osobowych). Dopóki jednak Facebook działa i z dnia na dzień poszerza swoją grupę użytkowników, warto pomyśleć o wykorzystaniu możliwości tego serwisu w komunikacji marketingowej naszej firmy. Oczywiście, jeśli najpierw odpowiemy rzetelnie na powyżej postawione pytania.


Zobacz: Jak alternatywnie zdywersyfikować portfel inwestycyjny?

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Effect

Kancelaria zajmuje się obsługą prawną firm i osób prywatnych, a w szczególności windykacją należności i dochodzeniem odszkodowań powypadkowych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »