REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zadbać o użyteczność strony internetowej

Beata Steć

REKLAMA

Internet stał się już najczęściej wybieranym medium, które służy potencjalnym Klientom do wyszukiwania informacji. Niebagatelną rolę odgrywa w tym procesie sposób, w jaki zbudowana jest strona internetowa firmy czy serwisu. Użytkownicy sieci bardzo się niecierpliwią kiedy nie znajdują odpowiedzi na rozwiązanie swojego problemu. Użyteczność strony internetowej to łatwość w posługiwaniu się i wygoda w obsłudze serwisu.

Niecierpliwi internauci

REKLAMA

REKLAMA

Niewątpliwie wielu z nas zastanawia się czasami, czy kreatywni twórcy www mają naprawdę na uwadze potencjalnego odbiorcę, czy prześcigają się w tworzeniu coraz bardziej wymyślnych i dziwacznych witryn. Niewielu z nich zdaje chyba sobie sprawę z jakim „entuzjazmem” przeciętni użytkownicy traktują ich zabiegi. Efekty aktywności użytkowników na stronie wykaże Google Analytics, jak wielu zniechęciło się przy wyszukiwaniu potrzebnych informacji i opuściło naszą stronę, zanim na dobre się w niej rozgościło. Jakob Nielsen, specjalista w projektowaniu stron internetowych zauważa, że w zachowaniu internautów jest bardzo mała tolerancja na wolno otwierające się, czy nieczytelne strony. Nikt nie lubi czekać, a tym bardziej uczyć się obsługiwać czyjejś strony internetowej. Potencjalny klient powinien zrozumieć zasady funkcjonowania strony internetowej po pierwszym jej wyświetleniu, a najpóźniej po kilku sekundach.

Każdy przedsiębiorca stara się zwrócić uwagę potencjalnego Klienta czy partnera biznesowego wykorzystując niebanalną kolorystykę i ciekawe formy graficzne. Nie można przy tym jednak zapominać o podstawowej, choć często zaniedbywanej kwestii, a mianowicie nawigacji po serwisie. Użyteczność strony internetowej to łatwość w posługiwaniu się i wygoda w obsłudze tejże strony. A jak twierdzą użytkownicy, jest to wskaźnik jak łatwo i szybko zdobędą to po co weszli na tę stronę. Jeżeli, te kryteria zostaną spełnione, jest szansa, że powrócą.

Użyteczna strona

Jak zatem sprawdzić czy witryny zostały zaprojektowane zgodnie z zasadami usability? Strona główna to wizytówka całego serwisu. Należy unikać umieszczania na niej zbyt wielu elementów graficznych, tak aby układ był przejrzysty i łatwy w odbiorze dla użytkownika. Warto wyodrębnić w serwisie wyraźne bloki tematyczne i funkcjonalne. Ważniejsze elementy powinny też wyróżniać się graficznie, dzięki czemu ułatwimy użytkownikowi odnalezienie się na stronie i wyszukanie informacji, które chcemy mu przekazać. Jeśli na stronie występują elementy powiązane ze sobą logicznie, to powinny być one również spójne graficznie. Wszelkie elementy animowane wykonane w technologii Flash mogą powodować irytację odbiorcy, np. jeśli jest ich zbyt wiele. Oprócz tego nie będą one widoczne w formie mobilnej, czyli w sytuacji, gdy ktoś będzie przeglądał stronę za pomocą przykładowo smartfona. Jeśli decydujemy się na element wykorzystujący technologię Flash, warto pod animację umieścić np. zastępczy plik jpg, możliwy do odczytania przez urządzenia przenośne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy nasze menu jest wystarczająco dopracowane?

Jeżeli sposób, w jaki wzajemnie powiązane są ze sobą strony, umożliwia sprawne, szybkie i intuicyjne przechodzenie do kolejnych zasobów serwisu lub też cofanie się do już przejrzanej zawartości, możemy mówić o funkcjonalnej konstrukcji menu. Tak, więc w pierwszej kolejności należy dokładnie przemyśleć główne kategorie, które zobaczy użytkownik po wejściu na stronę główną. Zbyt wiele zakładek sprawi, że będzie się czuł zdezorientowany i trudniej będzie mu dotrzeć do informacji, której szuka. „Strona główna różni się od pozostałych podstron serwisu i przez to może mieć nieco inny system nawigacyjny. Nie uczmy jednak użytkownika nowego sposobu poruszania się na każdej kolejnej podstronie. Jednolity schemat nawigowania oznacza, że na wszystkich podstronach menu powinno mieć identyczną konstrukcję i tę samą lokalizację.” - zauważa Małgorzata Bednarek.

Jak budować firmową stronę >>

Często zdarza się, że internauta, który coraz częściej korzysta przecież z wyszukiwarki, klika na podstronę serwisu, a nie na stronę główną. W takim wypadku nie może czuć się zagubiony i powinien od razu wiedzieć jak odnaleźć pożądane informacje.

Diabeł tkwi w szczegółach

Diabeł tkwi w szczegółach, a zatem skupmy się na elementach wspomagających powodzenie witryny. W tym przypadku znaczenie mają wielkość czcionki, jak i odstępy między wierszami, które powinny być podobne. Należy sprawdzić czy czcionka na stronie nie jest za mała, porównując ją z czcionką np. stron onet.pl, amazon.com, cnn.com. Użytkownik lub potencjalny klient nie może mieć wątpliwości, które elementy na stronie są linkami, a które tekstem. Dlatego warto jest zadbać o to, aby linki były jasno opisane i sugerowały co otworzy się użytkownikowi po ich kliknięciu.

Firmowa strona www zwiększa wiarygodność biznesu >>

Jakie błędy najczęściej popełniamy? - Z licznych analiz przeprowadzonych na stronach klientów wynika, że obrazki umieszczone na stronach www są często źle lub niekorzystnie opisane. Prawidłowe nazwy obrazków, mogą wspomóc pozycjonowanie- podpowiadają specjaliści z agencji interaktywnej Migomedia.pl Witryna to nie miejsce na dwuznaczności. Ważne jest, aby kategoria menu była jednoznaczna do zinterpretowania, przejrzysta i czytelna. I tu kolejnym często popełnianym przez nas grzechem, jest nieprawidłowe nazywanie kategorii lub działu. Często popuszczamy wodzy fantazji stosując zbyt ogólną lub specjalistyczną nazwę, która może utrudniać łatwą identyfikację zawartości danej podstrony.

 

Czy logo jest „klikalne”?

To kolejne pytanie, na które musimy sobie odpowiedzieć, sprawdzając użyteczność naszej witryny. Zasada jest prosta: klikając na logo z każdego miejsca w twoim serwisie użytkownik powinien trafić na stronę główną.

Istotnym jest, aby aktywne pole z menu było zaznaczone innym kolorem. Po najechaniu kursorem na kategorię powinna ona być wyróżniona. Z punktu widzenia użyteczności menu może być zarówno z lewej jak i z prawej strony.

Teraz ważna rzecz, aby oszczędzać ruchy na przyciskach myszy naszego potencjalnego klienta. Trzy kliknięcia powinny wystarczyć, aby użytkownik ze strony głównej trafił w każde miejsce serwisu. Sposób, w jaki nawigacja strony zostanie potraktowana, decyduje czy użytkownik będzie intuicyjnie poruszał się po stronie, a więc znajdzie to, czego potrzebuje poprzez trzy symboliczne kliknięcia. W efekcie zaś zostanie dłużej w serwisie. Przy złożonych strukturach, gdzie istnieje potrzeba zamieszczenia dużej ilości informacji, stosuje się bardziej elastyczne rozwiązania. Niemniej, reguła ta obrazuje, jak bardzo istotna dla internauty jest płynność i wygoda w przeglądaniu witryn internetowych.

Mapa i słowo klucz

REKLAMA

Pamiętajmy o podstronie z mapą serwisu, jest to przewodnik jak przemieszczać się po serwisie. Pokazuję on strukturę całego serwisu i miejsce w, którym się znajdujemy. Przy projektowaniu strony powinniśmy uwzględnić słowa kluczowe odnoszące się do prezentowanej treści w sposób adekwatny i jednoznaczny, aby serwisy wyszukiwawcze (takie jak Google) mogły zaindeksować naszą stronę we właściwy sposób. Np. jeśli mamy stronę z serwisem motoryzacyjnym, to słowa kluczowe powinny być związane tematycznie tylko i wyłącznie z serwisem.

Popularność serwisu firmy w większym stopniu zależy od sprawnego poruszania się po nim, niż od bardzo oryginalnej warstwy graficznej. Te dwa elementy powinny ze sobą współgrać, aby strona firmy była skuteczna pod względem marketingowym, a więc i wspomagała sprzedaż. Przede wszystkim wykażmy trochę empatii, ponieważ nam znajome i oczywiste informacje i linki, nie konieczne będą oczywiste dla kogoś, kto po raz pierwszy gości na naszej stronie.

Beata Steć

***

Agencja interaktywna Migomedia specjalizuje się w planowaniu i realizacji strategii w Internecie. Oferuje kompleksowe rozwiązania z zakresu e-marketingu na potrzeby realizacji celów wizerunkowych i sprzedażowych. Główny zakres działalności uwzględnia projektowanie przejrzystych serwisów internetowych i identyfikacji wizualnej, reklamę i pozycjonowanie w wyszukiwarkach oraz działania promocyjne w mediach społecznościowych.

 

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

REKLAMA

Składka zdrowotna to parapodatek! Odkręcanie Polskiego Ładu powinno nastąpić jak najszybciej

Składka zdrowotna to parapodatek! Zmiany w składce zdrowotnej muszą nastąpić jak najszybciej. Odkręcanie Polskiego Ładu dopiero od stycznia 2025 r. nie satysfakcjonuje przedsiębiorców. Czy składka zdrowotna wróci do stanu sprzed Polskiego Ładu?

Dotacje KPO wzmocnią ofertę konkursów ABM 2024 dla przedsiębiorców

Dotacje ABM (Agencji Badań Medycznych) finansowane były dotychczas przede wszystkim z krajowych środków publicznych. W 2024 roku ulegnie to zmianie za sprawą środków z KPO. Zgodnie z zapowiedziami, już w 3 i 4 kwartale możemy spodziewać się rozszerzenia oferty dotacyjnej dla przedsiębiorstw.

"DGP": Ceneo wygrywa z Google. Sąd zakazał wyszukiwarce Google faworyzowania własnej porównywarki cenowej

Warszawski sąd zakazał wyszukiwarce Google faworyzowania własnej porównywarki cenowej. Nie wolno mu też przekierowywać ruchu do Google Shopping kosztem Ceneo ani utrudniać dostępu do polskiej porównywarki przez usuwanie prowadzących do niej wyników wyszukiwania – pisze we wtorek "Dziennik Gazeta Prawna".

Drogie podróże zarządu Orlenu. Nowe "porażające" informacje

"Tylko w 2022 roku zarząd Orlenu wydał ponad pół miliona euro na loty prywatnymi samolotami" - poinformował w poniedziałek minister aktywów państwowych Borys Budka. Dodał, że w listopadzie ub.r. wdano też 400 tys. zł na wyjazd na wyścig Formuły 1 w USA.

REKLAMA

Cable pooling - nowy model inwestycji w OZE. Warunki przyłączenia, umowa

W wyniku ostatniej nowelizacji ustawy Prawo energetyczne, która weszła w życie 1 października 2023 roku, do polskiego porządku prawnego wprowadzono długo wyczekiwane przez polską branżę energetyczną przepisy regulujące instytucję zbiorczego przyłącza, tzw. cable poolingu. Co warto wiedzieć o tej instytucji i przepisach jej dotyczących?

Wakacje składkowe. Od kiedy, jakie kryteria trzeba spełnić?

12 kwietnia 2024 r. w Sejmie odbyło się I czytanie projektu nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Projekt nowelizacji przewiduje zwolnienie z opłacania składek ZUS (tzw. wakacje składkowe) dla małych przedsiębiorców. 

REKLAMA