| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes i finanse > Pozycjonowanie stron www to efektywny sposób promocji firmy

Pozycjonowanie stron www to efektywny sposób promocji firmy

Pozycjonowanie stron www w wyszukiwarkach to jeden z najbardziej efektywnych sposobów promocji firm, marek produktów oraz usług w Internecie. Poprzez pozycjonowanie możemy osiągnąć wiele celów, od zwiększenia liczby klientów po poprawienie wizerunku firmy w Internecie.

Każdemu z tych celów powinna być podporządkowana odpowiednia strategia działań. Jaki przyjąć kierunek działań SEO, aby osiągnąć wzrost sprzedaży, a jaki dla poprawienia prestiżu firmy w sieci, próbuje objaśnić niniejszy artykuł.

Pozycjonowanie stron internetowych to usługa mająca na celu podniesienie pozycji strony firmowej w wynikach wyszukiwania na frazy kluczowe, wpisywane w pole zapytania wyszukiwarki. Inaczej - pozycjonowanie strony w wyszukiwarce to szereg działań, mających doprowadzić do wypromowania danej firmy czy marki w Internecie. Skuteczność tych działań będzie mierzona pozycją strony internetowej w wynikach wyszukiwania na frazy kluczowe bezpośrednio związane z profilem działalności firmy. Ogólnie mówiąc, pozycjonowanie w głównej mierze polega na "przekonaniu" wyszukiwarki, że dana firma jest godna zaufania, a przez to warta uwzględnienia - jeśli nie na pierwszej, to na wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania. Działania zmierzające do wypromowania strony w wyszukiwarce nie ograniczają się tylko zbudowania sieci linków prowadzących do strony. W zakres tych czynności wchodzi także optymalizacja kodu strony pod kątem wyszukiwarek, wyznaczenie optymalnych fraz kluczowych, korekta tekstów na stronie pod kątem SEO (SEO Copywriting), poprawne oznaczenie plików graficznych i video, poprawa funkcjonalności strony oraz wiele innych, pomniejszych czynności.

Jak zapewnić odpowiednią pozycję firmowej strony www >>

Poprzez zastosowanie wielu strategii SEO, firmy mogą osiągać różne cele biznesowe i marketingowe. Taki cel musi być każdorazowo przemyślany, dostosowany do wielkości firmy, fazy jej rozwoju, kanałów pozyskiwania klientów, prestiżu oraz pomniejszych celów marketingowych i PR stawianych sobie przez firmę w danym okresie czasu i wedle jej możliwości finansowych.

Jednym z głównych celów pozycjonowania strony firmowej dla większości firm jest zwiększenie sprzedaży poprzez zdobycie nowej liczby klientów. W przypadku takiego celu postawionego przez firmę agencji interaktywnej, strategia SEO musi być od początku projektowana zgodnie z takim założeniem. W przypadku strategii SEO sprzedażowej, frazy kluczowe muszą być bardzo dokładnie przemyślane. Powinny wynikać nie tylko z profilu działalności firmy - profesjonalnego nazywania produktów i usług, ale także potocznego określania ich przez internautów. W przypadku strategii SEO sprzedażowej, małe firmy powinny się skupić na frazach mniej ogólnych. Nie warto doradzać nowo powstałej firmie w Poznaniu, świadczącej usługi z zakresu doradztwa kredytowego, aby podjęła pozycjonowanie na takie frazy ogólne jak „kredyty”. Wejście do TOP10 w tym wypadku kosztowałoby zapewnie więcej, niż wieloletni budżet reklamowy tej firmy. W wielu tego typu przypadkach, jeśli chodzi o strategię SEO, która ma na celu zwiększenie wolumenu sprzedaży, warto zastosować pozycjonowanie szerokie tzw. long tail (o tym czytaj poniżej).

W przypadku pozycjonowania pod kątem zwiększenia sprzedaży, bardzo duże znaczenie ma właściwa prezentacja w wyszukiwarkach (metatagi oraz tytuł strony). To ze słowami zawartymi w tytule oraz tagu description, w pierwszej kolejności spotyka się potencjalny klient. W wielu przypadkach te kilka słów decyduje o tym, czy internauta wejdzie na naszą stronę, czy też stronę konkurencji. Wiele osób jest zdania, że klient w Internecie postępuje bardziej racjonalnie niż w klasycznym sklepie. Nic bardziej mylnego. Wydaje się, że ze względu na charakter Internetu (szybkość i dynamika), internauta jeszcze bardziej kieruje się emocjami niż tradycyjny klient. Toteż w metatagach w SEO sprzedażowym nie należy rezygnować z emocji. Emocje w SEO sprzedażowym to sine qua non skutecznego działania (zob. http://www.seomoz.org/ugc/seo-emotion). Optymalny tekst mający wywołać pozytywne emocje, powinien powstać przy współudziale psychologów społecznych, którzy najlepiej wiedzą jak zmotywować emocjonalnie człowieka do działania. W przypadku firm, które zaimplementowały profesjonalne SEO sprzedażowe, teksty w metatagach nie różnią się zbytnio od klasycznych sloganów reklamowych.

Podstawy promocji firm w Internecie >>

Istotą pozycjonowania zawsze jest liczba linków prowadzących do naszej strony. To główny argument brany pod uwagę przez algorytm wyszukiwarek podczas ustalania pozycji strony w rezultatach wyszukiwania. W przypadku sprzedażowego SEO, jakość tych linków nie ma aż takiego znaczenia jak w SEO wizerunkowym - bardziej liczy się ich ilość. Większa ilość linków warunkowana jest przede wszystkim arsenałem fraz pozycjonowanych. W SEO sprzedażowym tych fraz przeważnie jest o wiele więcej niż w SEO wizerunkowym. Choć oczywiście niedopuszczalne jest posiłkowanie się działaniami niezgodnymi z wytycznymi wyszukiwarek.

Pozycjonowanie „long tail” to pozycjonowanie strony firmowej na frazy wielowyrazowe (np. „mechanik samochodowy Poznań Ławica”, „specyfiki kulturystyczne z dodatkami mikroelementów”). Optymalnym rozwiązaniem w przypadku pozycjonowania „long tail” jest pozycjonowanie na frazy będące kombinacjami słów bezpośrednio związanych z usługami i produktami firmy. Pozycjonowanie long tail jest bardzo efektywne w przypadku firm, dla którym Internet jest jedynym lub jednym z najważniejszych kanałów pozyskiwania nowych klientów. W przypadku sklepów internetowych i firm usługowych pozycjonowanie „long tail” przynosi najlepsze rezultaty.

Prowadząc, dajmy na to, sklep internetowy z telewizorami plazmowymi, przy małym asortymencie lepiej jest zastosować pozycjonowanie „long tail”. Na podstawie doświadczenia możemy stwierdzić, że pozycjonowanie łączne na dwie frazy „telewizor Panasonic” oraz „telewizor plazmowy Panasonic TX-P46G30E" przyniesie lepsze efekty sprzedażowe, niż pozycjonowanie na ogólną frazę „telewizor” czy „telewizory”. Obserwując zachowania internautów, można wywnioskować, że użytkownicy wpisujący ogólną frazę kluczową w wyszukiwarce, już po chwili doprecyzowują swoje poszukiwania (lub wybierają podpowiedź wyszukiwarki). Dzieje się tak dlatego, że przy wyszukiwaniu za pomocą fraz ogólnych, internauta otrzymuje zbyt wiele podobnych wyników wyszukiwania - a tym samym ogromną liczbę produktów. Ten chaos i szum informacyjny zmusza go do poszukiwania konkretnego modelu. Często internauci poszukują także konkretnych produktów (za pomocą opcji „kopiuj - wklej”).

Pozycjonowanie „long tail” przynosi także dobre efekty w przypadku firm usługowych. Można wskazać, że firmowa strona internetowa zakładu mechanicznego (np. z Wrocławia) ma sumarycznie więcej wejść z takich fraz jak „dobry mechanik we Wrocławiu”, „mechanik we Wrocławiu na Bielanach” niż z frazy ogólnej „mechanik Wrocław”.

Pozycjonowanie „long tail” to również znakomite rozwiązanie dla firm usługowych, których profesjonalna nazwa usługi jest słabo znana szerokiej grupie odbiorców. Na przykład: „pozycjonowanie”. Szerokie grono klientów nie zna tego fachowego terminu określającego działania mające na celu podwyższenie firmowej strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Można przypuszczać, że część właścicieli małych i średnich firm będzie poszukiwało agencji reklamowej w tym celu posługując się takimi zwrotami jak "umieszczenie strony wysoko w wyszukiwarce", „podwyższenie pozycji strony w Google”, itp. Podobnie jak w przypadku specyfików i chemikaliów - mało który z internautów, poszukując firmy zwalczającej insekty i szkodniki za pomocą substancji chemicznych, będzie posługiwało się frazą „fumigacja”. Zapewne byłaby to jedynie wąska grupa fachowców.

Eksperci wskazują, że strategię SEO sprzedażową warto połączyć z kampanią linków sponsorowanych AdWords. Dobre zsynchronizowanie obu tych kampanii daje rewelacyjne efekty w zakresie wzrostu sprzedaży.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Sławomir Janiak

Ekspert podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK