| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes i finanse > Ekologiczna firma - co to właściwie znaczy?

Ekologiczna firma - co to właściwie znaczy?

Green is the new black – slogan świata mody jak ulał pasuje dziś do świata biznesu, który odkrywa, że zazielenianie biur i fabryk wpływa na środowisko, sprzyja budowaniu świadomości ekologicznej pracowników, a często przynosi także oszczędności.

 

Firma, która naprawdę chce być ekologiczna, powinna podejmować działania we wszystkich obszarach swojego funkcjonowania: w produkcji, transporcie, sprzedaży czy w biurze. Wbrew pozorom to właśnie w biurze można wprowadzić wiele rozwiązań, które przy niskich nakładach finansowych będą miały wieloaspektowy, korzystny wpływ na środowisko poprzez:

 

oszczędzanie energii i surowców,

budowanie świadomości ekologicznej wśród pracowników,

• pośrednio, budowanie świadomości ekologicznej wśród rodzin pracowników firmy.

 

Podejmując nawet najbardziej podstawowe decyzje o wyborze sprzętu biurowego, produktów i materiałów bądź dostawców niezbędnych materiałów, można uwzględnić aspekty proekologiczne. Ekologiczne postępowanie i polityka firmy powinny mieć swoje odzwierciedlenie w prostych, codziennych czynnościach. Wprowadzenie pewnych standardów postępowania w biurze i wymaganie ich od pracowników, ale też współpracowników i dostawców zewnętrznych, to podstawa dla dalszych ekodziałań.

 

Ekobiuro to inwestycja, która niekoniecznie musi generować koszty. Wiele podejmowanych działań zwraca się w dłuższym czasie w postaci oszczędności na surowcach, energii itp. Warto więc policzyć i pokazać, że ta inwestycja może przynieść korzyści, a nawet zyski w oszczędnościach. Koszt, jakość i atrakcyjność ekorozwiązań zależne są od kreatywności osoby bądź osób, które je wymyślają.

 

Jednym z istotnych zadań, kluczowym dla sukcesu działania ekobiura, jest przekonanie pracowników, że ekologicznym można być na co dzień, wykonując swoje obowiązki.

• Każdy codziennie może segregować śmieci.

• Każdy codziennie może drukować dwustronnie, bądź na potrzeby wewnętrzne na papierze już jednostronnie zadrukowanym.

• Każdy codziennie może używać ekologicznego papieru.

 

Coraz więcej firm decyduje się publikować swoje raporty, broszury i wizytówki na ekologicznym papierze. Znak Forest Stewardship Council (FSC), instytucji promującej na świecie zrównoważoną gospodarkę leśną, zamieszczony na druku firmowym podkreśla spójność działań firmy z jej proekologicznymi deklaracjami. Wiele papierów produkowanych jest w 100 proc. z masy recyklingowej, bielonych bez użycia chloru (ECF). Warto wiedzieć, że wykorzystanie makulatury zamiast miazgi drzewnej do produkcji masy papierowej i papieru surowego pozwala zmniejszyć zużycie energii o 80 proc. Energia do produkcji jednego z papierów jest otrzymywana z biomasy (wióry drzewne), spalanej w kotle i przetwarzanej na parę i energię elektryczną. Nadwyżka ciepła zostaje następnie spożytkowana do ogrzania 5 tysięcy domostw w pobliżu fabryki produkującej papier.

Mamy jedną planetę, w dodatku pożyczoną od wnuków, dlatego starajmy się oszczędzać zasoby i zmniejszać swój ślad ekologiczny. Nagradzajmy firmy, które w swoich przekazach i działaniach ekologicznych są spójne, bądźmy czuli na greenwashing - ci, którzy chcą jedynie „zazielenić” swój wizerunek, nie są warci naszej uwagi i naszych pieniędzy. Jako świadomi konsumenci i konsumentki mamy prawo wymagać od firm większych inwestycji i większej wrażliwości na kwestie środowiska.

 

Mirella Panek-Owsiańska

Prezeska Forum Odpowiedzialnego Biznesu

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Anna Ostaszewska

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »