| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes i finanse > Dynamiczny rozwój przedsiębiorczości w regionie łódzkim

Dynamiczny rozwój przedsiębiorczości w regionie łódzkim

Ponad 30 tysięcy nowych miejsc pracy powstało w Łodzi w ciągu ostatnich pięciu lat. To efekt przekształceń rynku i zmiany strategii miasta. Centra usług biznesowych, produkcja AGD, logistyka i przemysł elektroniczny to nowe branże, które zaczynają się dynamicznie rozwijać w regionie łódzkim.


- Konsekwentna realizacja strategii rozwoju gospodarczego miasta oraz stworzenie i rozwój Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej przyniosły wymierne korzyści w postaci pozyskania wielu inwestycji, zwłaszcza z priorytetowych dla miasta sektorów - mówi Marek Cieślak, pierwszy wiceprezydent Miasta Łodzi, odpowiedzialny za inwestycje. - Dodatkowo wzrost gospodarczy miasta opiera się na rozwoju przedsiębiorczości oraz oprawie atrakcyjności miasta. Zaletami Łodzi, branymi pod uwagę przy tworzeniu strategii, były: jej centralna lokalizacja, rozwijająca się infrastruktura komunikacyjna oraz dostęp do doświadczonej i dobrze wykształconej kadry - dodaje.

 

Łódź stopniowo się zmienia, a dowodem na to są statystyki: w 2005 r. bezrobocie sięgało 20 proc., w 2010 r. - 9,9 proc. Przybywa też inwestycji z zakresu obsługi biznesu - od 2004 r., w ciągu czterech lat ich liczba wzrosła o ponad 20 proc. W samej branży BPO i IT w ostatnich czterech latach powstało ok. 6 tysięcy nowych miejsc pracy.

 

- Do 2005 r. firmy usługowe obecne w mieście obsługiwały głównie rynek krajowy - zaznacza prezydent Marek Cieślak. - Po wprowadzeniu strategii opracowanej wspólnie z firmą McKinsey, firmy rozpoczęły działalność również na rynkach międzynarodowych. Ponadto łódzki rynek usługowy zaczął wymagać coraz bardziej zaawansowanych usług, a także różnorodnych języków obcych - innych niż angielski. Światowe koncerny coraz częściej właśnie tu przenoszą zewnętrzną obsługę księgową, finansową i serwisową swoich spółek - mówi.

 

Wśród firm z branży BPO i IT są obecne m.in.: Fujitsu Technology Solutions, Infosys, Accenture, TomTom, SouthWestern, CERI, ACS A Xerox Company, Ericpol. W ubiegłym roku firma Nordea utworzyła w Łodzi centrum finansowo-księgowe na 250 osób. Obsługą księgową zajmuje się też otwarta tutaj spółka córka firmy PGF - BSS (Business Support Solutions). Poszerza się też grono inwestorów produkcyjnych. W ostatnich latach dołączyły do Łodzi takie firmy, jak Dell, Hutchinson czy P&G. W nowoczesne usługi inwestują też firmy produkcyjne typu Philips, GE Power Controls, Indesit, BSH.

 

Łódź - center of opportunities - pod takim hasłem od roku prowadzony jest program, promujący wizerunek Łodzi jako miasta atrakcyjnego dla inwestycji w sektor BPO oraz shared service centre (centra usług wspólnych). Na rok 2011 planowane są także działania wspierające rozwój firm IT.

 

Łódź - z edukacyjnego punktu widzenia - to sześć szkół wyższych państwowych i 14 szkół wyższych niepaństwowych. W ostatnich czterech latach liczba studentów wzrosła o ok. 25 proc., a absolwentów o ok. 34 proc. W roku akademickim 2009/2010 w Łodzi studiowało 120 577 studentów.

 

Aby przyciągnąć młodych ludzi i zachęcić do nauki oraz pracy w Łodzi, urząd miasta prowadzi program „Młodzi w Łodzi”. Obejmuje on m.in. stypendia dla najzdolniejszych studentów, portal praktyk i staży studenckich, szkolenia w firmach, pomoc przy otwieraniu własnej działalności gospodarczej autorom wyróżniających się biznesplanów.

 

Kolejnym etapem programu, który właśnie jest wdrażany, jest konkurs „Młodzi w Łodzi - Językowzięci” promujący naukę języków obcych, takich jak norweski, szwedzki, duński, fiński, holenderski, czeski, słowacki czy węgierski. Przewidywane są dwie kolejne edycje programu. Naukę współfinansuje w 80 proc. Urząd Miasta Łodzi.

(...)

 Katarzyna Klimek-Michno

Autorka jest dziennikarką „Dziennika Polskiego”, specjalizuje się w tematyce zarządzania zasobami ludzkimi oraz rynku pracy.

Więcej przeczytasz w artykule Od przemysłu do nowych technologii (Personel i Zarządzanie nr 6/2011)

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Green Drive

To kampania społeczna realizowana przez Fundację Trans.org (www.trans.org). Głównym celem akcji jest pokazanie firmom transportowym w Europie najlepszych sposobów na zmniejszenie wydatków na paliwo.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »