REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Coraz więcej sklepów wykorzystuje aromamarketing

oprac. Anna Kiedrzyńska

REKLAMA

 W Polsce nadal najczęściej wykorzystywana jest tradycyjna reklama audiowizualna. Coraz więcej firm korzysta z Internetu i mediów społecznościowych, bo dają wymierne efekty przy niewielkich nakładach finansowych. Nowością w Polsce jest aromamarketing. Około 2 tys. sklepów w Polsce korzysta w Polsce z marketingu zapachowego. Najczęściej wykorzystywane są zapachy na bazie kwiatu herbaty.

 

REKLAMA

Czym jest aromamarketing? Najprościej ujmując to wywieranie wpływu na zachowanie klienta w miejscu sprzedaży za pomocą zapachu. Co ciekawe ten rodzaj marketingu staje się w Polsce coraz popularniejszy.

 

Produkt - obsługa - zapach

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Celem aromamarketingu jest to, by ludzie czuli się lepiej w sklepie i zostali w nim jak najdłużej. Jednak w sklepie najważniejszy jest produkt i obsługa. Jeśli klient spotka się z nieprzyjemną obsługą to nawet aromatyczne budowanie klimatu nie pomoże.

 

Zapachowych kusicieli w Polsce jest coraz więcej. Z aromamarketingu korzystają galerie handlowe, hotele, kasyna czy nawet sieci sklepów obuwniczych. W jednej z galerii handlowych w Lublinie o powierzchni 65 tys. m kw. emitowany jest zapach dymu drzewa sandałowego, aby klienci czuli się bardziej komfortowo.

 

Zapamiętaj!
Aromamarketing to wywieranie wpływu na zachowanie klienta w miejscu sprzedaży za pomocą zapachu.

 

Jakie zapachy są najpopularniejsze? W Polsce w aromamarketingu najczęściej wykorzystuje się zapachy na bazie kwiatu herbaty. Jest to zapach odświeżający, specyficzny i co najważniejsze akceptowany przez blisko 70 proc. badanych klientów.

 

Czy płeć i wiek mają znaczenie na wybór zapachu? Okazuje się, że tak. W sklepach, gdzie decyzje podejmują najczęściej kobiety emitowane są zapachy afrodyzujące - piżma.

 

Reklama podświadoma - czy jest w porządku wobec klienta?

 

Konsumenci przyzwyczaili się już do reklam wizualnych czy hostess rozdających przysmaki w supermarketach. Nasuwa się jednak pytanie czy zastosowanie aromamarketingu jest w porządku? Klient przecież nie wie, że jest torpedowany przez specjalne zapachy po to, żeby przebywał w sklepie jak najdłużej. Gdzie więc leży granica między świadomą i widoczną reklamą, a podświadomym wpływaniem na klienta?

 

- Klient oczekuje nie tylko dobrej obsługi i ceny, ale też miłej, dobrej atmosfery i my w tym pomagamy poprzez muzykę, dobry przekaz i aromamarketing - twierdzi przedstawiciel jednej z firm marketingowych.

 

 Czytaj o innych formach reklamy: Marketing szeptany>>>

 

Problem podświadomej reklamy pozostaje otwarty. Trendy rynku są jednak widoczne. Przyszłością reklamy jest marketing 5D, czyli działający na wszystkie zmysły i zakładający interakcję z klientem.

 

Polski marketing jest zaściankowy

 

Jak jest za granicą? Jak nas oceniają sąsiedzi? Polski marketing za granicą postrzegany jest jako zaściankowy. Świadczy o tym mała liczba kampanii odważnych, przełamujących konwenanse, które byłyby zauważalne. Przyczyn takiego stanu rodzimego marketingu jest wiele. Większość działów marketingu w Polsce obawia się skuteczności ich działań i w efekcie nie inwestują w ciekawe i kreatywne kampanie. Poza tym polski marketing ograniczony jest nieporównywalnie mniejszym budżetem niż ich kolegów z zagranicy.

 

W marketingu liczy się pomysł

 

W Polsce nadal najczęściej wykorzystywana jest reklama audiowizualna: billboardowa, prasowa, telewizyjna czy radiowa. Dzisiaj przy wykorzystaniu Internetu i mediów społecznościowych prowadzone są efektywne działania merketingowe przy relatywnie niskich nakładach finansowych. Internet, a przede wszystkim portale społecznościowe to miejsce spotkania klienta, zrelaksowanego i mającego wolny czas. Teraz nadchodzi moment na podbój zmysłów klientów odwiedzających sklepy, galerie handlowe i miejsca rozrywki.

 

oprac. Anna Kiedrzyńska
www.mojafirma.infor.pl

 

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

REKLAMA

Składka zdrowotna to parapodatek! Odkręcanie Polskiego Ładu powinno nastąpić jak najszybciej

Składka zdrowotna to parapodatek! Zmiany w składce zdrowotnej muszą nastąpić jak najszybciej. Odkręcanie Polskiego Ładu dopiero od stycznia 2025 r. nie satysfakcjonuje przedsiębiorców. Czy składka zdrowotna wróci do stanu sprzed Polskiego Ładu?

Dotacje KPO wzmocnią ofertę konkursów ABM 2024 dla przedsiębiorców

Dotacje ABM (Agencji Badań Medycznych) finansowane były dotychczas przede wszystkim z krajowych środków publicznych. W 2024 roku ulegnie to zmianie za sprawą środków z KPO. Zgodnie z zapowiedziami, już w 3 i 4 kwartale możemy spodziewać się rozszerzenia oferty dotacyjnej dla przedsiębiorstw.

"DGP": Ceneo wygrywa z Google. Sąd zakazał wyszukiwarce Google faworyzowania własnej porównywarki cenowej

Warszawski sąd zakazał wyszukiwarce Google faworyzowania własnej porównywarki cenowej. Nie wolno mu też przekierowywać ruchu do Google Shopping kosztem Ceneo ani utrudniać dostępu do polskiej porównywarki przez usuwanie prowadzących do niej wyników wyszukiwania – pisze we wtorek "Dziennik Gazeta Prawna".

Drogie podróże zarządu Orlenu. Nowe "porażające" informacje

"Tylko w 2022 roku zarząd Orlenu wydał ponad pół miliona euro na loty prywatnymi samolotami" - poinformował w poniedziałek minister aktywów państwowych Borys Budka. Dodał, że w listopadzie ub.r. wdano też 400 tys. zł na wyjazd na wyścig Formuły 1 w USA.

REKLAMA

Cable pooling - nowy model inwestycji w OZE. Warunki przyłączenia, umowa

W wyniku ostatniej nowelizacji ustawy Prawo energetyczne, która weszła w życie 1 października 2023 roku, do polskiego porządku prawnego wprowadzono długo wyczekiwane przez polską branżę energetyczną przepisy regulujące instytucję zbiorczego przyłącza, tzw. cable poolingu. Co warto wiedzieć o tej instytucji i przepisach jej dotyczących?

Wakacje składkowe. Od kiedy, jakie kryteria trzeba spełnić?

12 kwietnia 2024 r. w Sejmie odbyło się I czytanie projektu nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Projekt nowelizacji przewiduje zwolnienie z opłacania składek ZUS (tzw. wakacje składkowe) dla małych przedsiębiorców. 

REKLAMA