| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes i finanse > Jak kontrolować informacje w sieci

Jak kontrolować informacje w sieci

Czym tak naprawdę różni się rozwój systemów elektronicznych od całej reszty techniki? Nie da się go opisać wymiernymi liczbami, wszelkie gigaherce i terabajty wywołują tylko zamęt w głowach. IT, czyli „information technology”, zajmuje się przede wszystkim przetwarzaniem informacji, czyli najcenniejszej z walut świata.

Sieć komputerowa oraz sieciowe systemy wielodostępowe wywodzą swoje początki z zamkniętych grup znających się użytkowników (w firmie, laboratorium lub na uczelni). Również internet, pomimo swojego militarnego pochodzenia, nie był z założenia medium dla wszystkich - dostęp do niego regulowały wojskowe regulaminy, więc osoby używające go były już w pewnym sensie pozytywnie „zweryfikowane”. Lawinowo narastająca ilość włamań do systemów, przypadków wyłudzenia, przechwycenia przesyłanych danych czy podszywania się pod nie swoje konta, spowodowała dopiero w latach 90. XX wieku rozwój mechanizmów zabezpieczeń i ustawień prywatności. Niestety, trudno zaradzić naturalnej skłonności wielu ludzi do traktowania komunikacji elektronicznej w zbyt otwarty sposób. Z przyczyn, których nie podejmuję się wyjaśnić, skłonni jesteśmy nieznanym osobom czy firmom powierzyć wiele cennych informacji. Nie sądzę, aby przypadkowo spotkana osoba czy anonimowy ankieter na ulicy zebrał równie wiele tak niedużym kosztem. Ekran komputera daje złudne wrażenie całkowitej anonimowości, tymczasem istnieje mniejsze prawdopodobieństwo ponownego spotkania kogoś w tłumie niż w wirtualnej rzeczywistości. Technika komputerowa zaopatrzyła ludzi w wiele narzędzi do śledzenia, zbierania i przetwarzania informacji - zmiany w naszych zachowaniach zachodzą znacznie wolniej.

Również te informacje, które już (często po gruntownym przemyśleniu) zdecydowaliśmy się upublicznić, nie zawsze są do końca pod naszą kontrolą. Wspominałem o trudnościach w skasowaniu kont czy informacji w nich zawartych. Innym ciekawym mechanizmem jest dołączanie do swojej czy firmowej strony tzw. znajomych, kontaktów, przyjaciół, fanów czy buddies. Z marketingowego punktu widzenia jest to wspaniała sprawa. Dobrze zaprojektowana strona społecznościowa naszej firmy, na której można umieszczać nowinki, relacje z aktualnych wydarzeń, informacje o produktach czy usługach, w połączeniu z „łańcuszkowym” mechanizmem powiadamiania wszystkich, którzy zdeklarowali się jako sympatycy - to idealne narzędzie do błyskawicznej reklamy w dzisiejszym świecie. Gorzej, gdy w zakładkach przeznaczonych tylko dla znajomych umieszczamy zbyt dużo bardzo prywatnych danych lub niepotrzebnie łączymy ze sobą informacje służbowe i osobiste. Praktyka (niestety) mówi, że te zabezpieczenia są pozorne. Wspominane już zmiany polityki prywatności serwisów czy chwilowe awarie dające dostęp do danych osobom nieuprawnionym powinny skutecznie zniechęcić do publikowania nazbyt cennych informacji w internecie. Jeśli to mało, proszę spróbować wykonać eksperyment - założyć całkowicie fikcyjne konto wymyślonej osoby w dowolnej internetowej społeczności. Jak się okazuje, bardzo łatwo zdobyć wielu „przyjaciół”, którzy lubią nas za to, że my ich lubimy - w końcu elektroniczne „lubienie” to tylko jedno kliknięcie. W tym przypadku, opisana szybka propagacja naszych gustów, preferencji czy innych danych jest trochę zatrważająca. To, w co daliśmy wgląd jedynie zaufanej grupie, zaczyna się upowszechniać w postępie niemal geometrycznym, gdyż nasi znajomi przekazali to swoim znajomym, a ci kolejnym. Możliwe jest zatem, że w kilku takich krokach dane staną się... całkowicie publiczne. To wszystko połączone z namawianiem przez wiele serwisów do wpisania jak największej ilości danych może budzić poważne zastrzeżenia. Przykład? Nowe urządzenia typu telefon/smartfon umożliwiają (a nawet go do tego niejako namawiają) pokazywanie aktualnego położenia za pomocą modułu GPS lub danych ze stacji przekaźnikowych telefonii komórkowej. Pozornie to nic takiego, dla usług typu nawigacja to podstawa. Jednak wiele z nich ma niewytłumaczalny dla mnie ciąg do publikowania w internecie. Te informacje, wraz z serwisami umożliwiającymi aktualizację naszych wpisów za pomocą urządzeń mobilnych pokazują jak na dłoni, że nasze mieszkanie czy biuro właśnie jest puste. A w wirtualnym świecie, podobnie jak w realnym - amatorów cudzej własności nie brakuje.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Adam Głos

Od stycznia 2013 roku pełni funkcję Prezesa Tax Care. Wcześniej, przez blisko trzy lata, pracował na stanowiskach: Dyrektora Sprzedaży oraz Wiceprezesa Zarządu.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »