| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes i finanse > Usługi hostingowe dla firm

Usługi hostingowe dla firm

Hosting to swoisty outsourcing sprzętu i usług z zakresu IT. Może obejmować np.: dzierżawę serwerów, łącza internetowego, aplikacji, powierzchni dyskowej itp.

Wariant 1:

• średnie dzienne obciążenie WWW to 10 000 realnych użytkowników;

• potrzeba 100 kont pocztowych, z możliwością zarządzania (samodzielne tworzenie, kasowanie kont, samodzielne tworzenie, kasowanie autorespondra), przekierowanie poczty. Dostęp zarówno przez WWW, jak i przez klientów pocztowych;

• ftp z nieograniczoną ilością kont; dzienny transfer upload/download to 2GB/5GB;

• video streaming, realizowany z hostowanego serwera; dzienny upload: 10GB;

• archiwum (30 dni wstecz) wszystkich danych znajdujących się na hostowanych serwerach.

W przypadku hostingu masowego po przesłanych do naszej redakcji ankietach widać, że pod względem technicznym oferty wiele się nie różnią. Każda firma oferuje te same usługi w pełni zarządzane - poczta, ftp, bazy danych itp. Jedyna różnica była w przypadku możliwości zaprojektowania strony oraz sprzedaży narzędzia do samodzielnej edycji strony WWW (system CMS). Nie każda firma oferowała takie usługi, co nie musi być minusem. Po prostu zlecamy wykonanie internetowej strony firmie trzeciej.

Nie jesteśmy w stanie rozstrzygnąć, która firma świadczy lepszej jakości usługi. Tutaj odsyłamy na specjalistyczne fora internetowe, gdzie można zasięgnąć opinii na ten temat. Radzimy za to bardzo dokładnie czytać umowy. Jak najmniej zwracać uwagę na slogany typu: 'pierwszy rok za złotówkę', a bardziej upewnić się, jakie są zapisy w umowie, którą przedsiębiorstwo podpisuje z firmą hostingową. Przewidujmy, że nasze potrzeby mogą wzrosnąć - więcej odwiedzających naszą stronę internautów, rozrastający się sklep internetowy. Upewnijmy się, że wraz ze wzrostem firma hostingowa będzie w stanie sprostać naszym wymaganiom.

Jeśli chodzi o ceny, różnice są spore. Jednak nie sugerujmy się nimi za bardzo. Podane w tabeli nie są ofertą w rozumieniu prawa handlowego.

Wariant 2:

• Firma chce zakupić 3 serwery o takich samych parametrach, nie gorszych niż:

- serwer HP DL 360 G6;

- liczba procesorów: 2 szt. quad core 2 GHz;

- pamięć: 16GB (z możliwością rozszerzenia do 32);

- liczba dysków: 2 dyski 72GB każdy SAS/SATA 15k,

- 2x Gigabit Lan;

- hot swap: dyski i zasilacze;

- redundancja zasilacza i wentylatorów.

- Oprogramowanie:

- Na jednym serwerze

- Windows Serwer 2008 Enterprise

- SQL Serwer 2008 Standard Edition

- Oprogramowanie antywirusowe

- Na pozostałych dwóch serwerach

- Oprogramowanie Open Source (niewymagające ponoszenia kosztów przez firmę hostującą serwery)

- CentOS

- Mysql

- Postfix

- itp.(wszystkie te programy wynajmujący zainstaluje we własnym zakresie)

Dodatkowe założenia:

• Zakupione serwery muszą być wykorzystywane tylko przez firmę zamawiającego.

• Musi istnieć możliwość zdalnego zarządzania tymi serwerami ssh, rdesktop itp.

• Podpisanie umowy na trzy lata.

• Podany koszt miesięcznej obsługi (bez stosowania jakichkolwiek promocji, typu 3 miesiące gratis itp.).

• Dodatkowo firma chce płacić za rzeczywiste wykorzystanie powierzchni dyskowej. Przy czym powierzchnia dyskowa musi być realizowana na macierzy dyskowej nie gorszej niż HP MSA 2000. Proszę podać koszt w przeliczeniu na 1GB.

• To samo co dla powierzchni dyskowej, proszę podać koszt za 1GB za wykonanie kopii bezpieczeństwa.

• Firma chce płacić za rezerwację przepustowości łącza. Proszę podać koszt za 1Mb/s.

• Wszystkie ceny netto w zł.

W przypadku hostingu dedykowanego, na pierwszy rzut oka rzucają się spore różnice w cenie, ale nie są one ostateczne. Firmy ustalają je indywidualnie w trakcie rozmów handlowych.

 Ogólnie panuje zasada: im dłuższy czas trwa umowy, tym cena może być niższa. Zwróćmy także uwagę, że w jednej firmie mamy do czynienia ze stosunkowo dużymi opłatami za dzierżawę serwerów, ale zarazem ta firma oferuje jedne z najniższych opłat za łącze internetowe. Tak wiec w przypadku, gdy będziemy potrzebowali dużego pasma, sumaryczna cena może okazać się tu najbardziej atrakcyjna.

Z pewnością duży wpływ na cenę ma zadeklarowany poziom SLA. Choć nie widać takiej informacji w tabeli, zwracajmy uwagę na zapis dotyczący kar umownych na wypadek niespełnienia zadeklarowanego SLA.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Robert Drzazgowski

Piotr Borkowski

prezes InforIT sp. z o.o.

piotr.borkowski@inforit.pl

Bardzo ważną, a często niedocenianą kwestią w relacji klient - firma hostingowa jest zaufanie. Wszelkie warunki techniczne, takie jak: czas realizacji projektu, cena usługi, kary umowne, poziom SLA, można zawrzeć w umowie. Jednak podczas dużych wdrożeń sukces zależy także od właściwej współpracy pomiędzy partnerami handlowymi. Przy hostingu dedykowanym firma zlecająca posiada własny zespół IT. I to od współpracy między informatykami obu partnerów, a także od współpracy na szczeblu biznesowym zależy szybkość i jakość wdrożenia.

Nie można też zapominać o odpowiednim przygotowaniu projektowym. To na etapie projektu często okazuje się, że firma zlecająca zrobiła niewłaściwe założenia. Rolą firmy hostingowej jest pomoc w znalezieniu tych błędów i zaproponowaniu właściwych rozwiązań.

Przestrzegam przed pochopnym wyborem firmy hostingowej. Tylko firma posiadająca odpowiednia kadrę, zaplecze i doświadczenie gwarantować może pożądany poziom świadczonych usług.

Piotr Borkowski, prezes InforIT sp. z o.o.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Piotr Chmiel Kancelaria Radcy Prawnego

Piotr Chmiel - Kancelaria Radcy Prawnego z Rzeszowa.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »