| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes i finanse > Kiedy zaciągać zobowiązania

Kiedy zaciągać zobowiązania

Zobowiązania handlowe powstają na skutek rozrachunków z dostawcami i dokonywania zakupów z wykorzystaniem kredytu kupieckiego. Jednak bardzo często dostawcy w zamian za wcześniejsze uregulowanie płatności oferują dyskonto.


Firma powinna rozważyć, czy należy skorzystać z opustu za wcześniejszą płatność lub za płatność gotówką, czy też wybrać opcję związaną z odroczeniem terminu płatności.

Wybór jest uproszczony w momencie, gdy firma posiada wolne środki pieniężne. Wówczas należy porównać możliwy do uzyskania opust za płatność gotówkową z zyskiem, jaki można uzyskać, korzystając z alternatywnej inwestycji, np. lokaty bankowej.

Natomiast w przypadku, gdy przedsiębiorstwo nie posiada wolnych środków pieniężnych, wysokość opustu za płatność gotówkową (lub płatność przyśpieszoną) należy porównać do wysokości odsetek od kredytu zaciągniętego na wcześniejszą spłatę należności.

Przykład:

Przedsiębiorstwo X zakupiło produkty o łącznej wartości 200 000 zł. Dostawca udzielił kredytu kupieckiego na okres 60 dni, ale jednocześnie zaproponował opust w wysokości 2% za płatność gotówkową. Przedsiębiorstwo X nie dysponuje obecnie wolnymi środkami na zakup produktów, ale posiada możliwość zaciągnięcia kredytu w banku. Koszt zaciągnięcia takiego kredytu wynosi 10% w skali roku. Czy firma powinna skorzystać z oferowanego kredytu kupieckiego, czy też zaciągnąć kredyt i zapłacić gotówką?

1) Oszacowanie, jaka jest kwota zmniejszająca wartość faktury po skorzystaniu przez firmę z opustu

200 000 *0,02 = 4 000 - wartość udzielonego opustu

2) Określenie kwoty do zapłaty za towar w przypadku skorzystania z opustu

200 000 - 4 000 = 196 000

3) Obliczenie odsetek od zaciągniętego kredytu bankowego. Jest to kwota odsetek, jaką firma musi zapłacić za to, że nie korzysta z 60 dni terminu płatności. Dla założenia, że firma spłaci kredyt dokładnie po upływie dni odpowiadających terminowi płatności można zastosować wzór:

kwota do zapłaty po uzyskaniu rabatu * roczna stopa procentowa * liczba odroczonego terminu płatności/365

Dlaczego taki wzór? Ponieważ przypadku, gdy dostawca udziela np. 60 dni terminu płatności, ale za płatność gotówkową daje np. opust 2%, oznacza, że odbiorca wybierając odroczenie terminu, uzyskuje de facto kredyt na 60 dni, który kosztuje go 2%. Teraz należy więc policzyć, ile kosztowałby go alternatywny kredyt w banku również spłacony po 60 dniach:

196 000 * 0,1 * 60 / 365 = 3 221,92

Oczywiście jest tutaj jeden warunek. Zakładamy, że po 60 dniach firma spłaci kredyt. W tym przypadku firma musi oszacować, jaka jest rotacja produktu. Czy sprzeda go na tyle szybko, aby po 6o dniach odzyskać pieniądze i spłacić kredyt. Jeśli kredyt byłby spłacany dłużej niż 60 dni, wówczas należy oszacować koszt odsetek dla całego okresu, przez który będzie spłacany.

4) Ustalenie kwoty do zapłaty po uwzględnieniu odsetek bankowych

196 000 + 3 221,92= 199 221,92

5) Ustalenie zysku / straty kupującego

200 000 - 199 221,92 = 778,07

Przykład świadczy o tym, że nie zawsze kredyt kupiecki jest rozwiązaniem idealnym. Dostawca, udzielając kredytu handlowego, musi sam sfinansować zapotrzebowanie na środki pieniężne. Koszt tego finansowania niewątpliwie ukryje w cenie produktu oferowanego z odroczonym terminem płatności.

Ważna uwaga dla dostawców. Opust za wcześniejszą płatność jest często oferowany w celu ograniczenia ryzyka kredytowego. Należy jednak oszacować, czy z opustu są w stanie skorzystać odbiorcy, którzy generują nadmierne ryzyko kredytowe. Bardzo często okazuje się, że korzystają z niego tylko firmy o dobrej płynności, które i tak płacą w terminie. W takim przypadku opust, który ma ograniczać ryzyko kredytowania, nie spełni swojej roli, a dodatkowo narazi dostawcę na zwiększone koszty.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Grzegorz Miłkowski

Specjalista w zakresie public relations

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »