REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kreowanie nowej marki krok po kroku

Izabela Wójcik
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Z pozoru proste i jasne, budowanie marki wiąże się ze ściśle określonym planem, który sprawnie przeprowadzony odwdzięczy się efektywną popularyzacją i trwałą obecnością naszej marki na rynku. Jak więc skutecznie poprowadzić proces kreowania marki?

Jednym ze skuteczniejszych narzędzi pomocnych w budowaniu świadomości marki jest technika marketingowa zwana brandingiem. Polega ona na możliwie solidnym utrwaleniu w świadomości konsumentów faktu istnienia danej marki i pozytywnych skojarzeń z nią związanych. Co prawda tradycyjny branding (związany z reklamą ATL) pochłania ogromne koszty, jednakże jest bardzo skuteczny. Dodatkowo warto wypracować alternatywne metody budowania świadomości marki, wykorzystując do tego celu Internet.

REKLAMA


Dobrze zbudowana marka jest spontaniczną odpowiedzią konsumentów, na pytanie dotyczące znajomości produktów, czy firm. Jest to niezwykle trudny i bardzo czasochłonny (od 3 do 5 lat) efekt mozolnych prac związanych z wprowadzeniem i zbudowaniem znajomości nowej marki na rynku. Ponadto niesie ze sobą również ryzyko niepowodzenia - ale jak zwykło się mówić „no risk - no fun”.


Najczęstsze powody podjęcia decyzji o budowaniu nowej marki to:

• dostrzeżona nisza na rynku,

• działania konkurencji krajowej,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• wejście na rynek nowych marek zza granicy,

• potrzeba urozmaicenia oferty firmy oraz jej wyróżnienie,

• zbyt wysokie koszty przejęcia marek już istniejących.

REKLAMA


Pierwszym zadaniem, którego należy się podjąć przy budowie nowej marki jest stworzenie logotypu. Wykonanie takiego projektu warto zlecić wyspecjalizowanej agencji reklamowej, która posiada doświadczenie w tego typu projektach, przeprowadzi wywiad ze zleceniodawcą oraz zaprojektuje ciekawy i przede wszystkim profesjonalny motyw graficzny.


Kolejnym ważnym krokiem jest hasło reklamowe. „Just do it” - to tylko przykład prostych słów rozpoznawalnych na całym świecie i kojarzonych z konkretną marką. Nikogo nie trzeba przekonywać, jak ważna w procesie tworzenia wizerunku nowego produktu jest reklama.

REKLAMA


Najszybciej i najskuteczniej do świadomości odbiorców trafiają hasła kultowe, proste i wielo skojarzeniowe. Bardzo dobrze, jeśli slogan reklamowy opiera się na fonetycznej grze słów, np. „Ciesz się Cieszynem”, czy prostej, ale trafnej metaforze „Jesteś pod dobrymi skrzydłami” (w przypadku linii lotniczych).


W dobie „panowania” Internetu grzechem byłoby nie posiadać ciekawie przygotowanej strony internetowej związanej z marką. Nieprawdą jest, że należy wydać ogromne pieniądze na możliwie najkrótszą i najprostszą nazwę domeny. Oczywiście, adres powinien być tożsamy z marką, ale nie popadajmy w paranoję - jeśli ktoś próbuje sprzedać nam domenę za „grube” pieniądze tylko dlatego, że jest najbardziej zbliżona do naszej marki nie musimy się na to decydować. Najnowsze badania donoszą, iż internauci zapamiętują stronę www w sytuacji, gdy po prostu często na nią wchodzą. Jak więc przyciągnąć i zatrzymać potencjalnych klientów u siebie?

 


Przede wszystkim strona www musi wyglądać profesjonalnie! Nikt nie będzie tracił czasu, na poszukiwanie ukrytych informacji i denerwowanie się z powodu niedziałających linków. Oprócz istotnych faktów dotyczących produktu warto opisać historię firmy, a także... proces powstawania danej marki. Pomoże to wzmocnić więź klienta z produktem, dzięki technice wprowadzania go „za kulisy”. Kolejnym pomysłem wartym zastosowania na stronie internetowej, jest oferowanie bezpłatnych próbek (o ile specyfika produktu na to pozwala), subskrybowanie newslettera lub zorganizowanie konkursu z nagrodami, wymagającego zaangażowania ze strony internautów.

 

Następny krok to działania marketingowo-reklamowe mające na celu zwiększenie świadomości marki oraz zbudowanie pozytywnych skojarzeń z nią związanych. „Marka kiedy się narodzi, potrzebuje reklamy by żyć długo i szczęśliwie” - to podstawowe prawo zarządzania marką jest bardzo aktualne i nikogo nie trzeba przekonywać, o jego prawdziwości. Produkty znane na całym świecie, jak np. coca-cola, regularnie pojawiają się w telewizji, czy prasie, choć na pozór jest to niepotrzebne.


O wyborze formy reklamy decydują przede wszystkim środki finansowe, ale też specyfika produktu i grupa docelowa. Coraz bardziej popularna jest tzw. strategia „product placement”, polegająca na umieszczaniu produktu wewnątrz jakiegoś przekazu, nie używając otwartej reklamy. Nowej marce, bardzo przyda się taka podpora autorytetem... Profesjonalna agencja reklamowa zaprojektuje Twojej firmie spójną kampanię ATL i pomoże przy doborze profilu mediów.


Z pewnością należy pochylić się jeszcze nad Internetem. Strona www to jedno, a blog firmowy to drugie. Wiele firm, niestety, nie docenia tej formy komunikacji z klientem, warto więc, w tym miejscu wspomnieć o jej zaletach. Specyfika prowadzenia bloga polega przede wszystkim na jego społecznym charakterze. To nie miejsce na wychwalanie zalet produktów, lecz próba porozumienia z internautą, przez bieżące informowanie go o nowościach, czy wydarzeniach związanych z marką a także tym, co się wokół niej dzieje. Im ciekawsza forma wpisów, tym więcej czytających, dlatego warto umieszczać zabawne filmiki, zdjęcia, czy choćby odrzucone projekty.


Istotnym elementem ściśle związanym z blogiem są komentarze - tu internauci mówią wprost, co im się podoba, co chcieliby zmienić, a co chcieliby kupić... Komentarze są więc swoistą skarbnicą wiedzy i bezcennych wskazówek dla firmy. Pamiętajmy więc, aby link do bloga umieścić w dobrze widocznym miejscu na stronie WWW i nie zapominajmy o jego aktualizowaniu. Powierzenie prowadzenia bloga warto zlecić pracownikowi firmy (specjaliści mówią, że słabo w tej funkcji sprawdzają się PR-owcy), do którego obowiązków należeć będzie również moderowanie dyskusji, obsługa skrzynki pytań oraz ich publikacja.


Aby nowa marka dobrze się kojarzyła, powinna występować w odpowiednim otoczeniu, dlatego warto wynajmować powierzchnię reklamową na stronach internetowych, cieszących się popularnością KONKRETNEJ grupy docelowej. Jeśli więc chcemy wypromować nową markę okularów przeciwsłonecznych, przystosowanych specjalnie do zimowej aury, miejscem reklamy niech zostanie strona ośrodka narciarskiego czy dotycząca zimowych sportów ekstremalnych. Reklama na ogólnodostępnych portalach internetowych jest bardzo droga, warto w nią zainwestować w późniejszym etapie promocji marki (związanym np. z wprowadzeniem nowej oferty).


Działań, mających na celu budowanie świadomości marki jest całe mnóstwo, jednak prawdziwa sztuka polega na ich odpowiednim doborze.

  

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: IPO.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Koszty zatrudnienia to główne wyzwanie dla firm w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    W pierwszym półroczu 2024 roku wiele firm planuje rozbudowanie swoich zespołów – potwierdzają to niezależne badania ManpowerGroup czy Konfederacji Lewiatan. Jednocześnie pracodawcy mówią wprost - rosnące koszty zatrudnienia to główne wyzwanie w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    Nauka języka obcego poprawi zdolność koncentracji. Ale nie tylko!

    Ostatnia dekada przyniosła obniżenie średniego czasu skupienia u człowieka aż o 28 sekund. Zdolność do koncentracji spada i to wina głównie social mediów. Czy da się to odwrócić? 

    Nowe przepisy: Po świętach rząd zajmie się cenami energii. Będzie bon energetyczny

    Minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska zapowiedziała, że po świętach pakiet ustaw dotyczących cen energii trafi pod obrady rządu. Dodała też, że proces legislacyjny musi zakończyć się w pierwszej połowie maja.

    Wielkanoc 2024. Polacy szykują się na święta przed telewizorem?

    Jaka będzie tegoroczna Wielkanoc? Z badania online przeprowadzonego przez firmę Komputronik wynika, że leniwa. Polacy są zmęczeni i marzą o odpoczynku. 

    REKLAMA

    Biznes kontra uczelnie – rodzaj współpracy, korzyści

    Czy doktorat dla osób ze świata biznesu to synonim synergii? Wielu przedsiębiorców może zadawać sobie to pytanie podczas rozważań nad podjęciem studiów III stopnia. Na ile świat biznesu przenika się ze światem naukowym i gdzie należy szukać wzajemnych korzyści?

    Jak cyberprzestępcy wykorzystują sztuczną inteligencję?

    Hakerzy polubili sztuczną inteligencję. Od uruchomienia ChataGPT liczba złośliwych wiadomości pishingowych wzrosła o 1265%! Warto wiedzieć, jak cyberprzestępcy wykorzystują rozwiązania oparte na AI w praktyce.

    By utrzymać klientów tradycyjne sklepy muszą stosować jeszcze nowocześniejsze techniki marketingowe niż e-commerce

    Konsumenci wciąż wolą kupować w sklepach stacjonarnych produkty spożywcze, kosmetyki czy chemię gospodarczą, bo chcą je mieć od razu, bez czekania na kuriera. Jednocześnie jednak oczekują, że tradycyjne markety zapewnią im taki sam komfort kupowania jak sklepy internetowe.

    Transakcje bezgotówkowe w Polsce rozwijają się bardzo szybko. Gotówka jest wykorzystywana tylko do 35 proc. transakcji

    W Polsce około 2/3 transakcji jest dokonywanych płatnościami cyfrowymi. Pod tym względem nasz kraj jest w światowej czołówce - gotówka jest wykorzystywana tylko do ok. 35 proc. transakcji.

    REKLAMA

    Czekoladowa inflacja (chocoflation) przed Wielkanocą? Trzeci rok z rzędu produkcja kakao jest mniejsza niż popyt

    Ceny kakao gwałtownie rosną, ponieważ 2024 r. to trzeci z rzędu rok, gdy podaż nie jest w stanie zaspokoić popytu. Z analiz Allianz Trade wynika, że cenę za to będą płacić konsumenci.

    Kończy się najostrzejsza zima od 50 lat. Prawie 5 mln zwierząt hodowlanych zginęło z głodu w Mongolii

    Dobiegająca końca zima w Mongolii, najostrzejsza od pół wieku, doprowadziła do śmierci niemal 5 mln kóz, owiec i koni, które nie są w stanie dotrzeć do pożywienia. To duży cios w gospodarkę kraju zamieszkanego przez ok. 3,3 mln ludzi, z których ok. 300 tys. utrzymuje się z hodowli zwierząt - podkreśliło Radio Swoboda.

    REKLAMA