| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes i finanse > Opóźnienia w płatnościach

Opóźnienia w płatnościach

Recesja wymusza na przedsiębiorcach stosowanie ryzykownych praktyk biznesowych. Cierpi na tym moralność płatnicza, co skutkuje rosnącym zagrożeniem niewypłacalnością.

Wśród wszystkich możliwych przyczyn występowania opóźnień w płatnościach istnieją te, które zawsze pozostaną poza kontrolą wierzyciela. W czasach kryzysu największe znaczenie mają dwa szczególnie groźne czynniki:

● nabywca nie uregulował płatności, gdyż dobra nie zostały jeszcze sprzedane. By móc zapłacić, dłużnik musi upłynnić otrzymany towar;

● dłużnik ogłasza upadłość, jest niewypłacalny.

Regulowanie płatności za otrzymany towar dopiero po jego sprzedaży jest powszechną praktyką, także w okresie prosperity i wynika z ograniczonej dostępności kredytu bankowego oraz innych źródeł zewnętrznego finansowania bieżącej działalności. Podczas spowolnienia gospodarczego stosowanie tej metody jest zdecydowanie bardziej niebezpieczne, ze względu na wyższe prawdopodobieństwo wystąpienia opóźnień i niewypłacalności dłużników. W konsekwencji niezwykle trudne staje się planowanie przepływów pieniężnych, a jedna upadłość, na zasadzie efektu domina, może za sobą pociągnąć pozostałe. W obliczu recesji nie należy spodziewać się poprawy sytuacji, gdyż odroczone terminy płatności są istotnym elementem utrzymania odpowiednich wyników sprzedażowych.

Niewypłacalność kluczowego kontrahenta może doprowadzić wierzyciela do upadłości. W większości przypadków konsekwencje są na tyle dotkliwe, że zabezpieczenie się przed nimi wymaga wsparcia instytucji zewnętrznej. Niekorzystne zjawiska można przewidzieć, jednakże często bywają one uwarunkowane szeregiem zdarzeń pozostających poza kontrolą którejkolwiek ze stron. W praktyce zabezpieczenie płynności finansowej firmy wymaga strategicznego zarządzania ryzykiem, m.in. poprzez budowę portfela wiarygodnych kontrahentów, skuteczną windykację oraz zabezpieczenia na wypadek, gdy poprzednie dwa kroki nie odniosą pożądanego efektu. W czasach kryzysu, ze względu na skalę zagrożenia upadłością, jest to warunek konieczny do zachowania płynności finansowej.

Ocena poszczególnych kontrahentów powinna być dokonywana na podstawie aktualnej i kompletnej informacji gospodarczej, którą zapewniają m.in. wywiadownie gospodarcze i towarzystwa ubezpieczeniowe. Pozwala ona oszacować, na ile opóźnienia w płatnościach są prawdopodobne oraz w jakich sytuacjach utrata płynności prowadzi do bankructwa czy też wyłudzenia. Analizie poddawane jest sprawozdanie finansowe, a także dodatkowe informacje uzyskane bezpośrednio od dłużnika. Ewaluacja dokonywana jest w kontekście badania sektorowego i sytuacji kontrahentów dłużnika.

Ważnymi wskaźnikami są m.in. rotacja zapasów oraz udział należności w sumie bilansowej. Ich wysoka wartość może być oznaką ograniczonej zdolności do pozyskania wierzytelności. Kontrahenci firmy mogą przekazać informacje o tym, po jakim czasie reguluje ona swoje zobowiązania. Porównanie wartości zamawianych przez firmę towarów do jej zasobów pozwala ocenić jej uczciwość - jeżeli wskaźnik jest wysoki, oznacza to, że próbuje ona dokonać wyłudzenia.

W przypadku współpracy z ubezpieczycielem kredytu kupieckiego miarą oceny wiarygodności kontrahenta jest wysokość przyznanego mu limitu kredytowego. Odzwierciedla on maksymalną kwotę, jaką skłonny jest zabezpieczyć ubezpieczyciel. Jest to czytelny wskaźnik sytuacji danego kontrahenta. Odmowa przyznania limitu ze strony towarzystwa ubezpieczeniowego lub przyznanie go w niższej niż wnioskowana wartości jest przesłanką ku temu, aby nie prowadzić rozliczeń z odroczonym terminem z danym przedsiębiorcą lub prowadzić je w ograniczonym zakresie.

Dynamicznie zmieniające się środowisko biznesowe powoduje, że ocena kontrahentów powinna być dokonywana systematycznie, a podstawą ewaluacji ryzyka muszą być aktualne dane. Ponadto należy pamiętać, że nawet najbardziej precyzyjna ocena ryzyka - choć fundamentalna dla bezpieczeństwa firmy - nie daje całkowitej pewności. Firma musi mieć również możliwość szybkiego i sprawnego reagowania w sytuacjach kryzysowych, a zatem prowadzenia skutecznej windykacji.

Obecna sytuacja na rynku oraz będąca jej konsekwencją zła sytuacja finansowa firm powoduje, że polubowne postępowania windykacyjne wymagają większych nakładów pracy i merytorycznego przygotowania. Jednocześnie większa liczba spraw jest rozstrzygana na drodze sądowej. Rośnie znaczenie rozliczeń ratalnych z dłużnikami, a cały proces kontroli należności staje się dużym obciążeniem dla firm. Powoduje to, że rośnie popyt na usługi profesjonalnych windykatorów.

Wszystkie przedstawione czynności oraz instrumenty finansowe służą minimalizacji prawdopodobieństwa wystąpienia opóźnień i złych długów oraz ograniczeniu ich konsekwencji. Niesprzyjające warunki gospodarcze powodują, że firmy muszą być przygotowane na każdą ewentualność, gdyż zawsze mogą wystąpić zdarzenia prowadzające do niewypłacalności dłużnika. W tej sytuacji zabezpieczeniem jest ubezpieczenie kredytu kupieckiego. Transfer ryzyka dokonywany jest na towarzystwo ubezpieczeniowe, które bierze na siebie odpowiedzialność za powstałą szkodę.

Zarządzanie ryzykiem, szczególnie w czasach kryzysu, powinno być trwale wpisane w strategię przedsiębiorstwa. Podmioty, które wyjdą ze spowolnienia gospodarczego obronną ręką, będą mogły cieszyć się zdecydowanie silniejszą pozycją w czasach prosperity.

Ewa Bała-Bargiel

dyrektor Departamentu Obsługi Klienta Atradius Credit Insurance N.V. Oddział w Polsce

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Prawna Nowicki & Ziemczyk Adwokaci i Radcowie prawni Sp. P.

Specjaliści od prawa pracy, prawa nieruchomości i prawa korporacyjnego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »