| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes i finanse > W drodze po giełdowe pieniądze

W drodze po giełdowe pieniądze

Kryzys nie sprzyja debiutom giełdowym, ale może być dobrym czasem na przygotowanie firmy do wejścia na rynek regulowany.

Kapitał ściągnięty z rynku regulowanego może zapewnić firmie skok rozwojowy i nie musi się wiązać z utratą kontroli nad spółką. Jest relatywnie tańszy w stosunku do innych form finansowania działalności. Na koszt emisji akcji składają się dwa elementy: bezpośrednie koszty debiutu giełdowego oraz dywidendy płacone akcjonariuszom w przyszłości. Bezpośrednie koszty emisji obejmują standardowo:

● koszt przygotowania i przeprowadzenia oferty (m.in. wynagrodzenie dla domu maklerskiego organizującego book-building oraz subskrypcję w transzy inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych);

● koszt sporządzenia prospektu z uwzględnieniem kosztów doradztwa ze strony domu maklerskiego, jak również ewentualnych doradców prawnych i finansowych;

● koszt promocji oferty wśród inwestorów;

● wynagrodzenie subemitenta, o ile zawierana jest umowa u subemisję.

Im większa oferta publiczna, tym mniejsze będą bezpośrednie koszty emisji, ponieważ ich stała część (ponoszona bez względu na wielkość emisji) rozkłada się na większą wartość pozyskanego kapitału.

Jaką drogę musi przejść spółka, żeby jej akcje znalazły się na parkiecie giełdowym?

Droga spółki na giełdę zaczyna się w momencie decyzji podjętej przez właścicieli o zamiarze uzyskania statusu spółki publicznej. Nierzadko propozycja w tym zakresie wychodzi od kadry zarządzającej albo doradcy finansowego i powinna być wkomponowana w długofalową strategię rozwoju przedsiębiorstwa. Decyzja o wejściu na giełdę musi zostać podjęta po przeanalizowaniu wszelkich alternatywnych form finansowania, takich jak kredyt, emisja obligacji, zasilenie kapitałowe przez dotychczasowych akcjonariuszy itd.

Ponieważ debiutantem giełdowym może być jedynie spółka akcyjna (lub komandytowo-akcyjna), każde przedsiębiorstwo posiadające inną formę prawną, które chce pozyskać kapitał z giełdy, musi się przekształcić decyzją właścicieli. Uchwała o przekształceniu w spółkę akcyjną powinna określać:

● typ, w jaki spółka zostaje przekształcona (w tym przypadku jest to spółka akcyjna);

● wysokość kapitału zakładowego;

● wysokość kwoty przeznaczonej na wypłaty dla wspólników nie uczestniczących w spółce przekształconej, nie więcej jednak jak 10% wartości bilansowej majątku spółki;

● zakres praw przyznanych osobiście wspólnikom w spółce przekształconej;

● nazwiska i imiona członków zarządu albo wspólników prowadzących sprawy spółki.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

PROMAG S.A.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »