| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes i finanse > W drodze po giełdowe pieniądze

W drodze po giełdowe pieniądze

Kryzys nie sprzyja debiutom giełdowym, ale może być dobrym czasem na przygotowanie firmy do wejścia na rynek regulowany.

Przed rozpoczęciem oferty publicznej emitent jest obowiązany do zawarcia z Krajowym Depozytem Papierów Wartościowych (KDPW) umowy, której przedmiotem jest rejestracja papierów wartościowych objętych ofertą publiczną.

Akcje spółki są towarem, żeby je sprzedać, trzeba odpowiedniej promocji, która przekona potencjalnych inwestorów (kupców) do ich nabycia. Dlatego zaraz po dopuszczeniu spółki do publicznego obrotu organizuje się w głównych miastach Polski cykl spotkań, czyli tzw. Road Show z inwestorami, analitykami giełdowymi oraz mediami. Jego celem jest prezentacja firmy, jej modelu biznesowego, strategii na najbliższe lata oraz przede wszystkim struktury publicznej oferty.

Prezentacja emitenta powinna zawierać kluczowe informacje o spółce, zasięgu jej działania, osobach nią kierujących, strukturze organizacyjnej. To jest czas na pokazanie wszystkich atutów, dlatego należy prezentować dotychczasowe osiągnięcia, flagowe produkty, posiadane certyfikaty oraz nagrody i partnerów biznesowych. Powinna też zostać szczegółowo przedstawiona struktura przeprowadzanej oferty oraz prognoza wyników na najbliższe lata.

Inwestorów interesować będzie głównie to, w jaki sposób spółka zamierza wykorzystać uzyskany od nich kapitał, czy plany przełożą się w przyszłości na wzrost zysku na akcję. Pojawią się również pytania dotyczące przyszłej polityki dywidend.

To czas, kiedy zarząd odpowiada na wszystkie pytania, które pojawiają się w trakcie lektury prospektu emisyjnego. Dlatego musi być przygotowany do prowadzenia rozmów z zainteresowanymi inwestorami. Powinien umieć przekonać przyszłych nabywców akcji do swoich racji, a składane deklaracje muszą wzbudzać zaufanie słuchaczy.

W procesie promocji emisji kluczowe stają się kontakty z analitykami giełdowymi, ponieważ to oni opracują raport, na którego podstawie emitent zostanie wyceniony oraz oceniona będzie jego atrakcyjność inwestycyjna, co de fecto jest podstawą do decyzji zakupowych. Dlatego należy przekazać im wszystkie niezbędne do właściwego wykonania raportu informacje. Promocja nie może być prowadzona w sposób dowolny. Charakter rynku publicznego nakazuje zachowanie ujednoliconych kanonów postępowania. Wskazania są zawarte w Rozporządzeniu Komisji Europejskiej oraz w ustawie o ofercie publicznej. Ważne jest, aby w treści wszystkich materiałów promocyjnych znalazła się informacja:

● że publikowane treści mają tylko i wyłącznie charakter promocyjny oraz reklamowy;

● że został lub zostanie opublikowany prospekt emisyjny, który jest lub będzie dostępny w miejscu (trzeba podać gdzie).

Informacje zawarte w materiałach promocyjnych nie mogą być sprzeczne z treścią prospektu emisyjnego i wprowadzać w błąd potencjalnych inwestorów. Nad prawidłowością prowadzonej kampanii oraz treścią rozpowszechnianych materiałów promocyjnych czuwa KNF.

Istotną decyzją w procesie upublicznienia spółki jest wybór formy przeprowadzenia oferty. Powinna ona wynikać z celów, jakie postawił sobie podmiot w związku z debiutem na giełdowym parkiecie. Decyzja powinna być poprzedzona stosownymi analizami sporządzonymi przez zarząd. Nie bez znaczenia pozostaje też panująca w danym momencie koniunktura na rynku kapitałowym. Spółka charakteryzująca się stabilnymi wynikami, z jasno określoną strategią rozwoju nie powinna mieć problemów podczas hossy z uplasowaniem akcji na rynku, w czasie bessy nawet najlepsze i najsilniejsze firmy miewają kłopoty.

Jakie rodzaje oferty można zaproponować?

Nowa emisja akcji - sposób bardzo często stosowany. Spółka decyduje się na publiczną emisję akcji, dzięki czemu zostaje zasilona kapitałem, który może wykorzystać na inwestycje oraz dalszy rozwój. Jeżeli podmiot decyduje się na taką formę, zazwyczaj podejmuje uchwałę o wyłączeniu prawa poboru dla starych akcjonariuszy.

Publiczna sprzedaż akcji - występuje, kiedy dotychczasowi właściciele spółki decydują się na publiczną sprzedaż posiadanych przez siebie papierów. Może się to odbyć za pośrednictwem domu maklerskiego lub podczas specjalnej sesji giełdowej. To posunięcie implikuje zmiany w akcjonariacie, bowiem nie mamy do czynienia z zasileniem spółki w kapitał (pieniądze trafiają do osób sprzedających). Nie wyklucza to w przyszłości emisji papierów wartościowych, które zapewnią dopływ środków pieniężnych do spółki.

Nowa emisja połączona z publiczną sprzedażą akcji - rozwiązanie łączy przedstawione powyżej możliwości. Pozwala na jednoczesne wyjście z inwestycji dotychczasowym inwestorom bądź zmniejszenie swojego zaangażowania w spółce z jednoczesnym pozyskaniem kapitału z rynku.

Wprowadzenie akcji na giełdę bez przeprowadzania publicznej emisji - jeżeli spółka posiada wystarczające zasoby finansowe, zgromadzone dzięki emisjom na rynku niepublicznym, może zdecydować się na debiut na warszawskim parkiecie bez przeprowadzania publicznej oferty. Koszty takiej decyzji są znacznie niższe niż wymienianych wcześniej, jednak mogą pojawić się problemy ze znalezieniem odbiorców emisji akcji.

Władze spółki muszą też przyjąć jeden spośród dostępnych sposobów ustalania ceny emisyjnej i zbierania zapisów za pośrednictwem domu maklerskiego. Pierwszą możliwością jest ogłoszenie określonej sztywnej ceny i rozpoczęcie przyjmowania zapisów. Takie rozwiązanie wymaga jednak precyzyjnego oszacowania poziomu ceny, który z jednej strony zagwarantuje pozyskanie odpowiedniego kapitału, z drugiej zaś przyciągnie odpowiednio duży popyt. Dlatego w praktyce zazwyczaj stosuje się inne rozwiązanie, polegające na zbieraniu deklaracji od inwestorów instytucjonalnych co do ilości i ceny akcji, jaką są skłonni zaakceptować. Ten proces określany jest jako book-building, czyli budowa księgi popytu. Biorą w niej udział zwykle banki, domy maklerskie, otwarte fundusze emerytalne, zakłady ubezpieczeń oraz spółki typu asset management. Spółka powinna ustalić przed rozpoczęciem budowy księgi popytu, czy uczestnictwo w niej jest jednoczesnym zobowiązaniem się podmiotu do objęcia zadeklarowanej liczby akcji. Emitent może zastosować preferencje w stosunku do podmiotów uczestniczących w book-buildingu, przydzielając im ilość akcji, na jakie zgłosiły zapotrzebowanie, mimo redukcji zapisów, lub oferując dyskonto od ceny emisyjnej. Ta metoda gwarantuje, że spółka ustalając cenę emisyjną, nie rozminie się z oczekiwaniami dużych inwestorów. Z kolei dla inwestorów indywidualnych istnieje możliwość zorganizowania zapisów w trakcie budowy księgi popytu - w takiej sytuacji inwestorzy sami ustalają w ramach swoich zleceń cenę, po jakiej są skłonni nabyć akcje, do wysokości ustalonej przez emitenta ceny maksymalnej - albo zapisy w transzy detalicznej odbywają się już po zbudowaniu księgi, po z góry ustalonej cenie emisyjnej. Drugie rozwiązanie drugie jest bardziej korzystne dla inwestorów indywidualnych i jest też najczęściej wybierane przez spółki przeprowadzające ofertę publiczną. Określane jest jako metoda stałej ceny emisyjnej z proporcjonalną redukcją zapisów. Alternatywnym rozwiązaniem w stosunku do wyżej przedstawionego schematu, uwzględniającego book-building, jest sprzedaż akcji z ceną minimalną. W takiej sytuacji inwestorzy muszą zaproponować własną cenę, nie niższą od z góry ustalonego dolnego limitu. To może jednak zniechęcać ich do udziału w ofercie, a ponadto powodować wyczerpanie popytu, prowadzące do spadku kursu bezpośrednio po debiucie giełdowym.

Zapisy składane są w przeznaczonej do tego sieci sprzedaży, udostępnianej przez współpracujący ze spółką dom maklerski (oferujący) lub przez konsorcjum domów, na którego czele on stoi. Na sieć składają się placówki domu maklerskiego, niekiedy uzupełniane o punkty obsługi klienta macierzystego banku. Możliwości dystrybucyjne w tym zakresie rzutują przede wszystkim na stopień mobilizacji inwestorów indywidualnych - zapisy dużych inwestorów przyjmowane są poza tą siecią.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Joanna Pluta

analityk w Departamencie Analiz TMS Brokers

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »