| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes i finanse > Jak zdobyć kontrahentów

Jak zdobyć kontrahentów

Po kilkuletnim wzroście gospodarczym załamanie się koniunktury zaskoczyło przedsiębiorców swoją głębokością. Menedżerowie gorączkowo szukają remedium na kryzys.

Pytać należy w kilku miejscach. Warto zacząć od wojewódzkiego urzędu marszałkowskiego. Maria Markiewicz z Zachodniopomorskiego UW przekonuje, że przedsiębiorcy mogą liczyć na pomoc informacyjną. - Choć w kompetencjach urzędów marszałkowskich nie leży prowadzenie usługi pośrednictwa dla ewentualnych partnerów biznesowych - wyjaśnia Biuro Informacji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego - swoje statutowe działania, na rzecz wsparcia lokalnej przedsiębiorczości i rozwoju gospodarczego regionu, realizujemy dwutorowo. Po pierwsze - poprzez różnego rodzaju przedsięwzięcia prezentacyjne i promocyjne, które prowadzi Wydział Turystyki, Gospodarki i Promocji UM WZ oraz poprzez realizację działań wspierających, w zakresie lokowania w regionie inwestycji zagranicznych, które są kompetencją, powołanej specjalnie do tego celu, komórki organizacyjnej urzędu - Centrum Obsługi Inwestora. Drugim obszarem, w którym realizujemy zadania wsparcia lokalnej przedsiębiorczości, w tym pośrednictwa biznesowego, jest działalność agencji gospodarczych, w których województwo zachodniopomorskie posiada udziały właścicielskie. Są to samodzielne podmioty gospodarcze, specjalizujące się w działaniach na rzecz biznesu i przedsiębiorczości.

Można także zajrzeć do lokalnego urzędu miasta i gminy, gdzie powinny znajdować się m.in. ogłoszenia o zamówieniach publicznych, przetargach, branżowy spis lokalnych firm, etc.

Ci, którzy niechętnie fatygują się do urzędu, a lubią surfować w internecie, mogą wyszukać wiele istotnych informacji zaglądając na stronę www danej jednostki. Na przykład, na stronie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego można znaleźć adresy do takich regionalnych instytucji, jak Dolnośląskiej Agencji Współpracy Gospodarczej, czy Wrocławskiej Agencji Rozwoju Regionalnego, a tam można pytać dalej.

Bezpłatną pomoc informacyjną dla przedsiębiorców zainteresowanych współpracą zagraniczną oferuje Państwowa Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, która należy do funkcjonującej od 1 stycznia 2008 r. sieci Enterprise Europe Network. Jak informuje Tomasz Piętka z zespołu przedsiębiorczości PARP, ośrodki EEN prowadzą elektroniczną bazę danych, która zawiera oferty polskich i zagranicznych przedsiębiorców, poszukujących partnerów biznesowych oraz partnerów do współpracy technologicznej. Sieć umożliwia znalezienie partnera biznesowego w wybranych krajach. Dostęp do niej mają wszystkie ośrodki EEN (około 600). Korzystanie z bazy jest nieodpłatne. - Firmy zainteresowane zamieszczeniem swojej oferty w bazie są proszone o wypełnienie formularza zgłoszeniowego w języku angielskim i odesłanie do nas - wyjaśnia Tomasz Piętka. - Do wypełnionego formularza można dołączyć 5 plików w formacie txt, doc, pdf, rtf, vsd, xls, ppt, zip, które w pełniejszy sposób przedstawią profil działalności lub też poszukiwanego partnera biznesowego (jeden plik nie może być większy niż 3 MB). W momencie, kiedy otrzymujemy formularz, profil firmy zostaje umieszczony w bazie. Oferta tłumaczona jest na język danego kraju, umieszczona na stronach internetowych poszczególnych ośrodków EEN, lub dystrybuowana wśród firm, które mogłyby być zainteresowane nawiązaniem współpracy.

Przedsiębiorcy mogą też uczestniczyć w misjach handlowych, targach i giełdach kooperacyjnych organizowanych przez EEN przy PARP. Zaproszone firmy są dobierane z uwzględnieniem, m.in. takich kryteriów, jak: liczba zatrudnionych, rok założenia firmy, rodzaj prowadzonej działalności, potencjał eksportowy, innowacyjność, roczny obrót, udział eksportu i importu w obrotach oraz inne, w zależności od specyfiki konkretnej imprezy.

Warszawski ośrodek Enterprise Europe Network prowadzi także cykl bezpłatnych szkoleń, pod wspólną nazwą „Europejskie Przedsiębiorstwo”. Szkolenia odbywają się w czterech blokach tematycznych: prawo i polityka Unii Europejskiej; dostęp do finansowania; rynki zagraniczne oraz promocja programu MSP i Środowisko. Wśród wielu publikacji, przygotowywanych przez ośrodki sieci, najważniejszą jest Biuletyn Euro Info. Wydawany co miesiąc, dostarcza przystępnych informacji na temat prawa europejskiego, ekonomii, możliwości biznesowych, programów wsparcia dla biznesu, jak również o organizowanych szkoleniach oraz targach, misjach handlowych i giełdach kooperacyjnych.

Strona internetowa www.een.org.pl prezentuje informacje na temat oferty ośrodków sieci, a także prawa europejskiego oraz programów wsparcia. Jest tu też baza ofert współpracy.

Honorata Zakrzewska-Krzyś

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Kalkulatory Budowlane

Kalkulatory Budowlane to bezpłatne narzędzie przydatne dla każdego, kto rozpoczyna budowę domu, remont lub wykończenie mieszkania. Za jego pomocą w kilka minut obliczysz, jakie będą koszty Twojej inwestycji.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »