| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes i finanse > Kto sporządza sprawozdanie z działalności i jakie informacje należy w nim zamieścić

Kto sporządza sprawozdanie z działalności i jakie informacje należy w nim zamieścić

Kierownik jednostki oraz członkowie jej rady nadzorczej lub innego organu nadzorującego są zobowiązani do zapewnienia, aby sprawozdanie finansowe oraz sprawozdanie z działalności spełniły wymagania przewidziane w ustawie o rachunkowości. Jakie jednostki gospodarcze powinny to sprawozdanie sporządzić i jakie informacje należy w nim zamieścić?


Każda jednostka prowadząca działalność gospodarczą ma do spełnienia określone obowiązki sprawozdawcze, regulowane ustawą o rachunkowości. Podstawowym obowiązkiem w tym zakresie jest sporządzenie w określonym terminie sprawozdania finansowego składającego się z:

• bilansu,

• rachunku zysków i strat,

• informacji dodatkowej,

a w przypadku jednostek podlegających badaniu przez biegłego rewidenta należy także sporządzić:

• zestawienie zmian w kapitale własnym,

• rachunek przepływów pieniężnych.

Wzory tych sprawozdań znajdują się w załącznikach do ustawy o rachunkowości.

Poza sprawozdaniem finansowym niektóre jednostki mają obowiązek sporządzania sprawozdania z działalności, inaczej - raportu zarządu. Obowiązek ten dotyczy spółek kapitałowych, spółek komandytowo-akcyjnych, towarzystw ubezpieczeń wzajemnych, towarzystw reasekuracji wzajemnej, spółdzielni i przedsiębiorstw państwowych. Jest to uzupełnienie sprawozdania finansowego. Sprawozdanie to sporządza kierownik jednostki. Sprawozdanie z działalności jest równie ważnym elementem sprawozdawczości finansowej. Jeżeli sprawozdanie finansowe jednostki podlega badaniu przez biegłego rewidenta, to badaniu temu podlega również sprawozdanie z działalności.

Jak podaje ustawa, sprawozdanie z działalności powinno zawierać wszystkie informacje istotne dla oceny sytuacji finansowej i majątkowej jednostki, w tym ocenę efektów jej działalności oraz wskazanie czynników ryzyka i opis zagrożeń. Ponadto raport ten powinien obejmować wskaźniki finansowe i niefinansowe, jeżeli jest to istotne dla oceny sytuacji jednostki, oraz dodatkowe wyjaśnienia do kwot zawartych w sprawozdaniu finansowym.

Ustawa o rachunkowości nie podaje wzoru tego sprawozdania, określa tylko zakres informacji, które powinny być w nim zawarte, przy czym katalog informacji, jakie powinny być podane w sprawozdaniu z działalności, nie jest zamknięty, na co wskazuje zwrot „w szczególności”. Jest to zatem zakres minimalny. Jednostce pozostawiono decyzję, które informacje są w jej mniemaniu istotne dla oceny kondycji przedsiębiorstwa i w jakiej formie je zaprezentować: opisowej, tabelarycznej czy graficznej. Mogą to być informacje niewymienione w ustawie, a według oceny zarządu istotne. Należy jednak zwrócić uwagę, że nadmiar informacji, zamiast rzetelnie i jasno przedstawić sytuację finansową i majątkową jednostki, tylko zaciemnia ten obraz. Ponadto sporządzenie sprawozdania z działalności o znacznej objętości i głębokiej analizie wiąże się z poniesieniem znaczących kosztów. Trzeba więc rozważyć, czy sprawozdanie ograniczyć do wymogów ustawowych, czy też je rozszerzyć i jakie efekty to przyniesie, tj. czy poniesione koszty nie przekroczą uzyskanych korzyści. Jeżeli jakieś informacje zawarto w sprawozdaniu finansowym, a konkretnie w dodatkowych informacjach i objaśnieniach, to i tak należy je podać w sprawozdaniu z działalności. Przede wszystkim jednak należy podać nazwę jednostki i jej siedzibę, formę prawną, zakres działalności, strukturę własności kapitału i skład zarządu.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Radcy Prawnego FORTUNA

Kompleksowa obsługa prawna firm

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »