| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes i finanse > Kto sporządza sprawozdanie z działalności i jakie informacje należy w nim zamieścić

Kto sporządza sprawozdanie z działalności i jakie informacje należy w nim zamieścić

Kierownik jednostki oraz członkowie jej rady nadzorczej lub innego organu nadzorującego są zobowiązani do zapewnienia, aby sprawozdanie finansowe oraz sprawozdanie z działalności spełniły wymagania przewidziane w ustawie o rachunkowości. Jakie jednostki gospodarcze powinny to sprawozdanie sporządzić i jakie informacje należy w nim zamieścić?


Każda jednostka prowadząca działalność gospodarczą ma do spełnienia określone obowiązki sprawozdawcze, regulowane ustawą o rachunkowości. Podstawowym obowiązkiem w tym zakresie jest sporządzenie w określonym terminie sprawozdania finansowego składającego się z:

• bilansu,

• rachunku zysków i strat,

• informacji dodatkowej,

a w przypadku jednostek podlegających badaniu przez biegłego rewidenta należy także sporządzić:

• zestawienie zmian w kapitale własnym,

• rachunek przepływów pieniężnych.

Wzory tych sprawozdań znajdują się w załącznikach do ustawy o rachunkowości.

Poza sprawozdaniem finansowym niektóre jednostki mają obowiązek sporządzania sprawozdania z działalności, inaczej - raportu zarządu. Obowiązek ten dotyczy spółek kapitałowych, spółek komandytowo-akcyjnych, towarzystw ubezpieczeń wzajemnych, towarzystw reasekuracji wzajemnej, spółdzielni i przedsiębiorstw państwowych. Jest to uzupełnienie sprawozdania finansowego. Sprawozdanie to sporządza kierownik jednostki. Sprawozdanie z działalności jest równie ważnym elementem sprawozdawczości finansowej. Jeżeli sprawozdanie finansowe jednostki podlega badaniu przez biegłego rewidenta, to badaniu temu podlega również sprawozdanie z działalności.

Jak podaje ustawa, sprawozdanie z działalności powinno zawierać wszystkie informacje istotne dla oceny sytuacji finansowej i majątkowej jednostki, w tym ocenę efektów jej działalności oraz wskazanie czynników ryzyka i opis zagrożeń. Ponadto raport ten powinien obejmować wskaźniki finansowe i niefinansowe, jeżeli jest to istotne dla oceny sytuacji jednostki, oraz dodatkowe wyjaśnienia do kwot zawartych w sprawozdaniu finansowym.

Ustawa o rachunkowości nie podaje wzoru tego sprawozdania, określa tylko zakres informacji, które powinny być w nim zawarte, przy czym katalog informacji, jakie powinny być podane w sprawozdaniu z działalności, nie jest zamknięty, na co wskazuje zwrot „w szczególności”. Jest to zatem zakres minimalny. Jednostce pozostawiono decyzję, które informacje są w jej mniemaniu istotne dla oceny kondycji przedsiębiorstwa i w jakiej formie je zaprezentować: opisowej, tabelarycznej czy graficznej. Mogą to być informacje niewymienione w ustawie, a według oceny zarządu istotne. Należy jednak zwrócić uwagę, że nadmiar informacji, zamiast rzetelnie i jasno przedstawić sytuację finansową i majątkową jednostki, tylko zaciemnia ten obraz. Ponadto sporządzenie sprawozdania z działalności o znacznej objętości i głębokiej analizie wiąże się z poniesieniem znaczących kosztów. Trzeba więc rozważyć, czy sprawozdanie ograniczyć do wymogów ustawowych, czy też je rozszerzyć i jakie efekty to przyniesie, tj. czy poniesione koszty nie przekroczą uzyskanych korzyści. Jeżeli jakieś informacje zawarto w sprawozdaniu finansowym, a konkretnie w dodatkowych informacjach i objaśnieniach, to i tak należy je podać w sprawozdaniu z działalności. Przede wszystkim jednak należy podać nazwę jednostki i jej siedzibę, formę prawną, zakres działalności, strukturę własności kapitału i skład zarządu.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Maciej Góral

Adwokat kościelny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »