| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes i finanse > Polityka kredytowania odbiorców

Polityka kredytowania odbiorców

Udzielanie kredytu kupieckiego powinno odbywać się zgodnie z przyjętą w firmie polityką kredytową, która precyzyjnie określa: komu, ile i na jak długo. W przeciwnym razie zyski ze zwiększonej sprzedaży pochłonie trud sfinansowania własnej działalności oraz odzyskiwania należności.


Określa ona sposób zarządzania ryzykiem kredytowym w przedsiębiorstwie. Na ryzyko kredytowe narażona jest każda firma, która udziela odroczonego terminu płatności swoim odbiorcom. Przykładowe badania wykonane wśród przedsiębiorstw z branży sezonowej wskazują, że kredyt kupiecki istotnie wspiera ich sprzedaż. Dla 47% firm zaniechanie udzielania kredytu kupieckiego wiązałoby się z niemożnością prowadzenia działalności, a dla 36% - ze znacznym ograniczeniem sprzedaży. Podobna sytuacja występuje także w innych branżach. Wynika z tego, że prowadzenie polityki kredytowej staje się kluczowym elementem realizowania bezpiecznej sprzedaży.

Celem, jaki stawia się przed polityką kredytową, jest koordynacja procesów sprzedażowych z procesami odzyskiwania należności. Pierwsze decydują o przychodach ze sprzedaży, drugie - o faktycznie uzyskanych wpływach gotówki. Polityka kredytowa przedsiębiorstwa w szczególności powinna dotyczyć:

• okresu kredytowania, czyli określenia okresu odroczonej płatności; w stosunku do różnych klientów okres ten może być różny;

• standardów kredytowych odnoszących się do minimalnych zasobów finansowych klientów, wobec których można stosować odroczony okres płatności, oraz do wielkości kredytu dla każdego z nich; te standardy zasadniczo wiążą się z oceną ryzyka kredytowego przedsiębiorstwa stosującego sprzedaż kredytową;

• procedury ściągania należności, czyli instrumentów, jakie firma stosuje do ściągania przeterminowanych długów (np. przekazanie należności agencji windykacyjnej); proces ściągania należności może być kosztowny w sensie zarówno wydatków pieniężnych, jak i utraconych dobrych stosunków z klientami;

• rabatów oferowanych za terminowość płatności, ich wielkości i okresu, który uprawnia do ich uzyskania.

Polityka kredytowa powinna być sprecyzowana w postaci dokumentu i dotyczyć wszystkich działów. Bardzo ważne jest, aby została zaakceptowana przez zarząd firmy. Konsekwentne wdrażanie polityki kredytowej może napotkać pewien opór, w szczególności wśród pracowników działów sprzedaży. Z tego powodu sygnowanie jej przez zarząd znacznie ułatwi egzekucję zapisów.

Jednym z głównych obszarów regulowanych przez politykę kredytową jest termin płatności. Termin płatności to okres wyznaczony w dniach, po którym odbiorca powinien zapłacić za otrzymany towar/usługę. W ramach terminu płatności najczęściej spotyka się: zaliczkę, płatność gotówkową, zapłatę w momencie dostawy, zapłatę w momencie otrzymania faktury oraz płatność standardową (zapłata po x dniach od daty otrzymania faktury).

reklama

Polecamy artykuły

Autorzy:

Źródło:

Twój Biznes

Zdjęcia


CIT 2018. Komentarz299.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Dorota Zawadzka-Siesicka, MarokoArt.com

MarokoArt.com

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK