| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes i finanse > Polityka kredytowania odbiorców

Polityka kredytowania odbiorców

Udzielanie kredytu kupieckiego powinno odbywać się zgodnie z przyjętą w firmie polityką kredytową, która precyzyjnie określa: komu, ile i na jak długo. W przeciwnym razie zyski ze zwiększonej sprzedaży pochłonie trud sfinansowania własnej działalności oraz odzyskiwania należności.

• dostępności kapitałów - jeśli firma ma utrudniony dostęp do kapitału, powinna jak najszybciej sama odzyskiwać środki ze sprzedaży. Sprzyja temu konserwatywna polityka kredytowa;

• skuteczności windykacji - jeśli firma dobrze kontroluje należności oraz skutecznie odzyskuje długi, może stosować bardziej liberalną politykę kredytową.

Firma może również wykorzystać praktyczne narzędzia do oceny działań podejmowanych w ramach kształtowania polityki kredytowej. Służy do tego metoda przyrostowa oraz dyskontowa analiza należności.

Żeby wyliczyć, jak zmiana polityki kredytowej wpływa na wynik finansowy przedsiębiorstwa, można zastosować metodę przyrostową. W takim przypadku ustala się wielkość sprzedaży uzyskiwanej przy określonej polityce kredytowej, tj. liczbie dni kredytowania i wielkości kosztów zmiennych proporcjonalnych do wielkości sprzedaży i wielkości należności. Wydłużenie okresu kredytowania powinno prowadzić do wzrostu sprzedaży. Jednocześnie jednak wzrost sprzedaży powoduje wzrost wielkości środków zaangażowanych w sfinansowanie należności. Podstawą wyceny skutków zaangażowania środków w należności jest wielkość zmiennych kosztów wytworzenia, poniesionych na wygenerowanie „przeciętnego” stanu należności. Jeśli firma nie ma wystarczających własnych środków na sfinansowanie przyrostu należności, musi zaciągnąć kredyt. Większe należności oznaczają zatem wyższe koszty stałe finansowe spowodowane obsługą kredytu. Jeśli firma finansuje wzrost należności środkami własnymi, również ponosi koszty. Są to koszty utraconych korzyści, wynikające z zaniechania możliwości zainwestowania kapitału służącego do sfinansowania należności. Następnie oblicza się wielkość nadwyżki przychodów ze sprzedaży nad kosztami zmiennymi.

Bardziej złożonym narzędziem, które pozwala ocenić wpływ decyzji kredytowych na funkcjonowanie firmy w dłuższym okresie niż tylko rok, jest dyskontowa analiza należności. W tym podejściu decyzję o sprzedaży na kredyt traktuje się jako decyzję inwestycyjną. W bieżącym okresie wymaga ona wydatków, natomiast w późniejszym można się spodziewać wpływów z tego tytułu. Dyskontowa ocena należności bazuje na metodzie NPV wykorzystywanej w ocenie inwestycji. Polega ona na oszacowaniu przepływów:

• operacyjnego,

• inwestycyjnego,

• finansowego.

Jej zastosowanie najlepiej przybliży przykład 2.

PRZYKŁAD 2

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Instytut Rachunkowości Zarządczej CIMA

Założony w 1919 roku Instytut Rachunkowości Zarządczej CIMA (The Chartered Institute of Management Accountants) jest czołową i jednocześnie największą organizacją zrzeszającą specjalistów z dziedziny rachunkowości zarządczej, liczącą ponad 227 000 członków i studentów w 179 krajach.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »