| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes i finanse > Franczyza: własny biznes pod cudzą marką

Franczyza: własny biznes pod cudzą marką

Osoby, które myślą o założeniu działalności gospodarczej, ale nie chcą otwierać własnej firmy, mogą wybrać franczyzę. Warto o niej pomyśleć teraz, gdy spodziewane jest spowolnienie gospodarcze.

Zachętę do inwestowania we franczyzę może stanowić także spadająca z roku na rok cena licencji. Dziś można już wybierać wśród ofert franczyzowych, dysponując kwotą poniżej 50 tys. zł. Kilka lat temu było to niemożliwe. Jak wynika z raportu Profit System, na polskim rynku działa już ponad 70 systemów o kwocie inwestycji początkowej nieprzekraczającej 50 tys. zł, w tym przede wszystkim - placówki bankowe, ale także małe punkty handlowe i usługowe.

- Wystarczy nawet kwota poniżej 25 tys. zł. Jednak wówczas możliwości wyboru sieci są mocno ograniczone - dodaje Adam Wroczyński z Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych.

Oszczędności w wysokości 10-20 tys. zł wystarczą na otwarcie punktu PKO BP.

Jeszcze mniej - 7-18 tys. zł - potrzeba, by uruchomić placówkę DnB Nord Bank. Nawiązanie współpracy z ING Bank Śląski i MultiBankiem wymaga posiadania ponad 100 tys. zł.

Podobna rozpiętość obowiązuje w innych branżach - gastronomicznej, spożywczej. By otworzyć własny sklep, wystarczy zainwestować 50 tys. zł.

- Będzie to jednak mały market o powierzchni 100-150 mkw. Uruchomienie dwa razy większego to 100-150 tys. zł. Nie licząc środków potrzebnych na zatowarowanie placówki - wyjaśnia Adam Wroczyński.

Na przykład wkład finansowy potrzebny do nawiązania współpracy z Grupą Muszkieterów, która rozwija w kraju sieć Intermarche, wynosi min. 350 tys. zł lub 15 proc. wartości inwestycji. Z kolei myśląc o własnym sklepie z prezentami, trzeba przygotować się na wydatek ponad 100 tys. zł.

- Otwarcie sklepu w naszej sieci kosztuje 140 tys. zł. Kwota obejmuje opłatę licencyjną około 35 tys. zł oraz koszt adaptacji lokalu - mówi Konrad Chyliński, menedżer ds. rozwoju produktu sieci Galeria Prezentów.

Opłata za wejście do sieci, która nie powinna przekraczać 10 proc. całości inwestycji, to tylko jedna z wielu, na którą musi przygotować się przyszły franczyzobiorca. Oprócz tego czekają go jeszcze opłaty bieżące za przekazywane know-how oraz wpłaty na fundusz marketingowy, które są przekazywane na kampanie reklamowe prowadzone w ramach całej sieci.

- Opłata bieżąca jest zwykle ustalana w postaci procentu od osiąganego obrotu. Najczęściej nie przekracza ona 5 proc. - wyjaśnia Adam Wroczyński.

Z raportu Profit System wynika, że w ubiegłym roku franczyzobiorcy zainwestowali 1,1 mld zł. Połowa franczyzobiorców przeznaczyła do 110 tys. zł. Pozostała część poczyniła jeszcze większe wydatki i średnia kwota inwestycji w ich przypadku wyniosła 335 tys. zł. Tym samym był to rekordowy rok w historii polskiego rynku franczyzy pod względem inwestycji dokonanych przez franczyzobiorców.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Aleksandra Chrzanowska

Zastępca Dyrektora Departamentu Rozwoju Biznesu w ING Lease.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »