| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes i finanse > Ubezpieczyciel pomoże uniknąć strat

Ubezpieczyciel pomoże uniknąć strat

Odroczenie terminu płatności to powszechnie stosowana forma rozliczeń między firmami. Dla odbiorcy oznacza wygodę, dla sprzedającego jednak może stać się początkiem finansowych kłopotów.


Jeszcze kilka lat temu większość firm, szczególnie z sektora małych i średnich przedsiębiorstw, dokonywała weryfikacji partnerów handlowych na własną rękę. Samodzielne sprawdzenie sytuacji finansowej i ocena rzetelności kontrahenta wymagają jednak wiedzy, a ponadto czasu na weryfikację danych.

Podstawową informacją, jaką przedsiębiorca może uzyskać, jest terminowość wpłat składek do ZUS i urzędu skarbowego. Zaleganie ze składkami to sygnał, że kondycja finansowa kontrahenta nie jest najlepsza. Dodatkowych informacji można zaczerpnąć z sądów rejestrowych i biur komorników. Do dyspozycji przedsiębiorców pozostają także inne źródła - czasem dla wcześniejszego odkrycia kłopotów potencjalnego partnera handlowego wystarczy dokładne zapoznanie się z informacjami zamieszczanymi w internecie lub zasięgnięcie opinii firm, z którymi współpracował. Informacje można również kupić w wywiadowniach gospodarczych.

Możliwości jest wiele, ale nawet skorzystanie ze wszystkich dostępnych źródeł informacji i poświęcenie wielu godzin na ich weryfikację nie daje gwarancji, że otrzyma się zapłatę za wydany towar. Także w przypadku korzystania z usług wywiadowni gospodarczej przedsiębiorca sam bierze na siebie ryzyko związane z oceną informacji lub skutkami niespodziewanego pogorszenia się kondycji finansowej kontrahenta.

Ryzyko związane z oceną kontrahenta eliminuje całkowicie współpraca z ubezpieczycielem, który nie tylko dokładnie prześwietli potencjalnego partnera handlowego, ale również zapłaci odszkodowanie za ubezpieczone wierzytelności w przypadku jego niewypłacalności. W dodatku dokonuje oceny wiarygodności przedsiębiorstwa, za którą bierze odpowiedzialność, przyznając limit kredytu kupieckiego.

Limit ten może być podwyższony na życzenie ubezpieczonego, jeśli pozwala na to sytuacja finansowa kontrahenta. W momencie gdy ubezpieczyciel odnotuje niepokojące sygnały dotyczące pogarszania się wypłacalności odbiorcy, ubezpieczony natychmiast otrzymuje takie informacje, a limit zostaje zmniejszony. Uznać to można za formę doradztwa inwestycyjnego.

Bieżącą ocenę sytuacji na całym rynku oraz w jego sektorach ułatwia fakt, że ubezpieczyciel posiada informacje o kontrahentach wszystkich ubezpieczających się firm. Im większa jest baza danych, którą dysponuje ubezpieczyciel, tym szybciej i dokładniej można prześledzić zachowania płatnicze danego odbiorcy. W momencie gdy kontrahent zalega z płatnościami wobec któregokolwiek z dostawców, informacja ta może trafić do wszystkich ubezpieczonych, stając się sygnałem ostrzegawczym.

Dodatkowym atutem ubezpieczyciela jest posiadanie własnego działu windykacji, który dostarcza cennych informacji na temat przebiegu windykacji w poszczególnych firmach, terminowości spłat długów bądź powodów zaistniałych opóźnień w regulowaniu należności.

MAREK MATUSIAK

marek.matusiak@infor.pl

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Zbigniew Nowicki

Członek Zarządu Sembox Sp. z o.o.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »