| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes i finanse > Przedsiębiorco uważaj na zachęcające oferty banków

Przedsiębiorco uważaj na zachęcające oferty banków

Założyłeś małą firmę, prowadzisz średniej wielkości przedsiębiorstwo, zarządzasz niewielką spółką i zastanawiasz się, czy możesz liczyć na pomoc banku? Konta, karty, kredyty, promocje, zniżki, konsultacje, doradztwo – warto się dokładnie przyjrzeć tym propozycjom. Dokładnie, bo trzeba też uważać. W gąszczu ofert i zachęt banków czyhają też czasami kruczki, mały druczek i przykre niespodzianki.

Większość banków jest obecnie w stanie zapewnić firmom z sektora MSP sprawną obsługę bieżących transakcji, indywidualnie dopasowaną ofertę finansowania czy możliwość inwestycji wolnych środków - oczywiście w zależności od rzeczywistych potrzeb przedsiębiorstw. Jednak bez względu na wielkość firmy coraz bardziej liczy się wartość dodana w postaci wysokiego poziomu doradztwa. Przedsiębiorcy nie marnują czasu i potrafią ocenić, czy są przez bank traktowani poważnie. Doradcy muszą zatem posiadać nie tylko rozległą wiedzę z zakresu dostępnych rozwiązań finansowych, ale też doskonałe wyczucie w kontekście prowadzonego przez daną firmę biznesu. Wszystko po to, aby móc zaproponować przedsiębiorcy takie rozwiązania, które pomogą mu zwiększyć efektywność, wpłynąć na zyskowność firmy czy po prostu ułatwić jej prowadzenie.
A rozwiązań w tym zakresie jest mnóstwo. Począwszy od usług w ramach cash management ułatwiających kontrolę finansów firmy, poprzez sprawne kredytowanie bieżących potrzeb czy planów przedsiębiorstw, usługi faktoringowe, aż po indywidualnie konstruowane oferty inwestycji wolnych środków. Często też dla przedsiębiorców, przede wszystkim tych prowadzących międzynarodową działalność handlową, ważna jest możliwość współpracy z bankiem globalnym, funkcjonującym w wielu regionach.
- W zakresie inwestycji jednym z ciekawszych rozwiązań proponowanych przez Deutsche Bank PBC średniej wielkości firmom są obligacje emitowane w ramach private placement - mówi Agnieszka Wiklik, dyrektor Departamentu Zarządzania Sprzedażą Deutsche Bank PBC. - Przedsiębiorcy mogą np. dokonać wyboru regionu, w którym chcieliby zainwestować środki, lub też wybrać konkretne surowce czy indeksy. Bank natomiast, opierając się na ich wskazówkach, wyemituje obligacje z kuponem odpowiadającym wskazanym inwestycjom. Poza tym firmy mogą korzystać również z oferty depozytowej, w tym lokat overnight.

Podstawowym produktem, po jaki sięgają właściciele firm, jest konto bankowe. Obecnie priorytetem dla klienta stała się usługa dostępu do konta przez Internet, dlatego większość banków oferuje taką możliwość w ramach klasycznej oferty. Coraz większą popularność zdobywają jednak konta stricte internetowe. Ich podstawową zaletą jest łatwa procedura otwarcia, która nie wymaga wizyty w banku. Klient składa wniosek przez Internet, wpisując wyłącznie podstawowe dane, do banku odsyła zaś dokumenty rejestracyjne firmy wraz z podpisaną umową o założenie konta. Innym powodem, dla którego przedsiębiorcy wybierają wersję internetową rachunku firmowego, są niskie koszty jego obsługi. Konta internetowe bardzo często nie wymagają opłat za prowadzenie, a przelewy są znacznie tańsze. Większość banków proponuje również kilka wariantów takich kont. Różnią się one opłatami za prowadzenie i kosztami przelewów, więc każdy może wybrać konto zgodnie ze swoimi priorytetami. Możliwość operowania finansami firmy 24 godziny na dobę oraz dokonywania płatności bez wychodzenia z domu pozwala przedsiębiorcom zaoszczędzić wiele czasu, który stanowi dzisiaj ogromną, choć trudną do oszacowania wartość.
- Produktem nierozerwalnie związanym z rachunkiem firmowym są karty płatnicze. W zależności od rodzaju mogą zapewniać dostęp do środków na koncie lub przyznanych linii kredytowych oferowanych zwykle wraz z rachunkiem. Jedną z nich jest karta obciążeniowa, w której bank udziela przedsiębiorcy limitu wydatków i na koniec okresu rozliczeniowego pobiera z jego rachunku kwotę na spłatę zadłużenia wraz z ewentualną prowizją - mówi Magdalena Ciechońska, doradca finansowy Money Expert SA. - Znacznie bardziej popularna karta kredytowa w przeciwieństwie do obciążeniowej w żaden sposób nie jest powiązana z rachunkiem, często jest natomiast proponowana wraz z nim w swego rodzaju pakiecie. W ramach takiej karty klient korzysta z przyznanego limitu kredytowego i na koniec zapisanego w umowie okresu rozliczeniowego otrzymuje informację o kwocie zadłużenia, którą musi spłacić. Jeśli spłata zostanie dokonana w terminie, bank nie naliczy odsetek, jeżeli natomiast klient nie zdąży uregulować zobowiązania, koszt korzystania z takiego limitu będzie znacznie wyższy niż przy innych formach pożyczania pieniędzy w banku.
Karty płatnicze pomagają przedsiębiorcy w utrzymaniu płynności finansowej i stanowią mile widziany dodatek do rachunku firmowego. Zapewniając uprawnionym osobom ciągły dostęp do gotówki, stały się w wielu przedsiębiorstwach nieodzownym atrybutem ich funkcjonowania. Dlatego oferta banków w tym zakresie powinna być szczególnie bogata.
Inną formą finansowania bieżących potrzeb przedsiębiorstwa jest kredyt obrotowy. Z kredytów takich korzystają zarówno firmy potrzebujące gotówki na inwestycje, jak i te, które mają okresowe problemy z płynnością finansową. To wygodna i łatwa w uzyskaniu forma. Niewątpliwie jedną z największych zalet tego typu kredytu, zwłaszcza dla drobnych przedsiębiorców, jest brak formalności przy jego udzielaniu. Kredyty obrotowe są zwykle tańsze od pożyczek gotówkowych czy limitów na kartach kredytowych.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Aleksandra Chrzanowska

Zastępca Dyrektora Departamentu Rozwoju Biznesu w ING Lease.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »