| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes i finanse > Jak prawidłowo realizować projekt

Jak prawidłowo realizować projekt

Informacja, że projekt znalazł się na liście pozytywnie zaopiniowanych przez instytucję dokonującą oceny i przeznaczonych do dofinansowania, nie daje wprawdzie pewności, że otrzymamy dotację, ale z pewnością w znaczący sposób przybliża do tego momentu. Dzieli nas od niego tylko realizacja projektu. Najczęściej jednak właśnie etap realizacji jest najbardziej złożony, pracochłonny i najtrudniejszy, dlatego warto się do niego jak najlepiej przygotować.


Ponieważ Program Operacyjny Kapitał Ludzki nie został jeszcze uruchomiony i szczegółowe zasady jego funkcjonowania nie są jeszcze znane, duża część artykułu opiera się na wytycznych obowiązujących w Sektorowym Programie Operacyjnym - Rozwój Zasobów Ludzkich.

Realizacja projektu rozpoczyna się najczęściej dzień po podpisaniu umowy dotacji (lub w jeszcze późniejszym terminie), jednak dokładny opis jej przebiegu został zawarty we wniosku o dofinansowanie oraz załączonych do niego dokumentach. Uprzednie przemyślenie kilku kluczowych elementów i odpowiednie podejście do przygotowania aplikacji pozwala na znaczne ułatwienie pracy w trakcie projektu i jego późniejsze rozliczenie. W szczególności należy:

• określając docelowe wskaźniki celów i rezultatów projektu, ustalić je na realnym do osiągnięcia poziomie - o wiele lepiej je przekroczyć niż zrealizować częściowo,

• od razu przemyśleć metody ich sprawdzania (pomiaru) - powinny być względnie tanie i mało pracochłonne, ale jak najbardziej dokładne i wiarygodne,

• sprawdzić, jakie procedury wyboru dostawców trzeba będzie stosować (ze szczególnym uwzględnieniem zakresu, w jakim dotyczy nas ustawa Prawo zamówień publicznych) - przygotować się do nich i uwzględnić je w harmonogramie,

• dobrze rozpoznać grupy dostawców (produktów, usług), osób współpracujących (np. trenerów, wykładowców) i uczestników.

Umowa dotacji wraz z załącznikami jest najważniejszym dokumentem związanym z projektem. Bezwzględnie należy dokładnie ją przeczytać i przeanalizować jej zapisy ze szczególnym uwzględnieniem obowiązków, które na nas nakłada, gdyż od ich spełnienia uwzględniona jest wypłata dotacji. Najistotniejsze kwestie w umowie to:

• zobowiązanie instytucji wdrażającej do przekazania środków finansowych w określonej kwocie,

• zobowiązanie firmy do realizacji projektu zgodnie ze złożonym wnioskiem oraz warunkami umowy,

• wartość umowy, w tym wartość przyznanych środków w ramach kwoty dofinansowania,

• wielkość wkładu własnego,

• warunki płatności,

• zasady sprawozdawczości i kontroli,

• sankcje za nienależyte wykonanie postanowień umowy,

• obowiązki firmy w zakresie audytu.

W momencie podpisywania umowy potrzebny jest oddzielny rachunek bankowy lub subkonto (dla potrzeb płatności w projekcie oraz otrzymania środków z dotacji), trzeba być także przygotowanym do wniesienia zabezpieczenia finansowego projektu w postaci weksla in blanco (w przypadku większych projektów konieczne są także inne zabezpieczenia).

reklama

Polecamy artykuły

Autor:

Źródło:

Personel i Zarządzanie

Zdjęcia


Personel i Zarządzanie 4/201742.90 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Flota Auto Biznes

FlotaAutoBiznes to motoryzacyjno-biznesowe czasopismo poświęcone zagadnieniom związanym z zarządzaniem samochodami w przedsiębiorstwach. Magazyn ukazuje się co dwa miesiące.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »