| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes i finanse > Jak prawidłowo realizować projekt

Jak prawidłowo realizować projekt

Informacja, że projekt znalazł się na liście pozytywnie zaopiniowanych przez instytucję dokonującą oceny i przeznaczonych do dofinansowania, nie daje wprawdzie pewności, że otrzymamy dotację, ale z pewnością w znaczący sposób przybliża do tego momentu. Dzieli nas od niego tylko realizacja projektu. Najczęściej jednak właśnie etap realizacji jest najbardziej złożony, pracochłonny i najtrudniejszy, dlatego warto się do niego jak najlepiej przygotować.

1. Wszelkie zmiany w projekcie wymagają zgłoszenia w formie pisemnej wraz z wyszczególnieniem zmian oraz ich każdorazowym uzasadnieniem.

2. W przypadku zmian wymagających akceptacji, instytucja wdrażająca akceptuje jedynie zmiany uzasadnione i niezbędne dla prawidłowej realizacji projektu. Instytucja wdrażająca powinna zawsze rozważyć zasadność wprowadzenia zmiany, wziąć pod uwagę przesłanki, które miały wpływ na wybór projektu do realizacji, jak również rozważyć wpływ zmiany na rezultaty projektu.

3. Wszelkie zmiany w projekcie odnoszą się do pierwszej zaakceptowanej wersji wniosku.

4. Wydatki związane z wynagrodzeniem personelu projektu co do zasady nie ulegają zwiększeniu (zwiększenie dotyczy łącznej wartości danej podkategorii wydatku związanej z wynagrodzeniem personelu wskazanej we wniosku o dofinansowanie realizacji projektu).

5. Wszelkie zmiany w projekcie mogą być zgłaszane nie później niż na jeden miesiąc przed jego zakończeniem.

6. Wartość dofinansowania nie może zostać zwiększona, niemniej jednak możliwe jest podnoszenie wartości projektu (w formie aneksu do umowy).

7. Do czasu zatwierdzenia zmian związanych z budżetem projektu, beneficjent realizuje zmieniony projekt na własne ryzyko. Dopiero bowiem po zatwierdzeniu zmian w projekcie przez odpowiednią instytucję możliwe będzie przedstawienie do rozliczenia wydatków zgodnie ze zmianami zgłoszonymi przez beneficjenta.

Według definicji jest to ocena efektywności, skuteczności, oddziaływania, trwałości i zgodności projektu w kontekście założonych celów. Ewaluacja projektu może być prowadzona w konkretnych momentach czasowych, np. w połowie realizacji projektu, po zakończeniu projektu lub systematycznie przez cały czas jego realizacji.

Ewaluacja pozwala na zidentyfikowanie słabych i mocnych stron przedsięwzięcia, może sygnalizować pojawiające się problemy, jest narzędziem pomagającym w określeniu stopnia zgodności realizacji przedsięwzięcia z przyjętymi założeniami.

Ewaluacja projektu w przeciwieństwie do kontroli i audytu (w przypadku większych projektów) nie jest obowiązkowa, ale jej prowadzenie może znacznie uprościć proces raportowania i kontroli.

Najczęściej stosowane metody ewaluacji:

• systematyczna obserwacja określonych aspektów projektu,

• ankiety dla uczestników po uczestnictwie (np. po każdym szkoleniu),

• ankiety pocztowe, telefoniczne,

• szczegółowe wywiady z uczestnikami.

Po pomyślnej realizacji projektu ewaluacja ma również za zadanie wykorzystanie doświadczenia przy kolejnym, aby mógł on przebiegać sprawniej i efektywniej.

Tomasz Nocuń

Autor jest wiceprezesem zarządu w Małopolskiej Grupie Doradczo-Finansowej z Krakowa, pełni jednocześnie funkcję dyrektora działu doradztwa.

Kontakt: t.nocun@mgdf.mpl

 

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Biuro rachunkowe PROGRES s.c.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »