| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes i finanse > Jak prawidłowo realizować projekt

Jak prawidłowo realizować projekt

Informacja, że projekt znalazł się na liście pozytywnie zaopiniowanych przez instytucję dokonującą oceny i przeznaczonych do dofinansowania, nie daje wprawdzie pewności, że otrzymamy dotację, ale z pewnością w znaczący sposób przybliża do tego momentu. Dzieli nas od niego tylko realizacja projektu. Najczęściej jednak właśnie etap realizacji jest najbardziej złożony, pracochłonny i najtrudniejszy, dlatego warto się do niego jak najlepiej przygotować.

Rozpoczęcie właściwej realizacji projektu wiąże się najczęściej z poniesieniem pierwszych wydatków, dlatego należy pamiętać o dwóch istotnych aspektach:

1. Stosowaniu odpowiednich dla wielkości zamówienia i specyfiki organizacji procedur wyboru dostawców. W pierwszej kolejności należy przeanalizować obowiązki, jakie nakłada na firmę ustawa Prawo zamówień publicznych, w drugiej zaś - jakie są w tym zakresie szczegółowe wytyczne instytucji wdrażającej.

2. Prowadzeniu wyodrębnionej księgowości projektu w uporządkowany sposób, który zapewni łatwy dostęp do dokumentów finansowych podczas kontroli lub audytu; każdy dokument księgowy musi być opisany w odpowiedni sposób.

Nawet jeśli szczegółowe zasady umożliwiają płatności gotówkowe, należy dokonywać ich raczej za pomocą przelewów bankowych, gdyż znacznie ułatwi to późniejsze rozliczenia.

Rozpoczęcie projektu jest również ostatnim dobrym momentem do szczegółowego zaplanowania działań związanych z wypełnianiem obowiązków, które nakłada na nas umowa. W szczególności trzeba:

• opracować kalendarz sprawozdań i raportów z realizacji, aby na bieżąco monitorować ich przygotowanie i terminowe składanie do instytucji wdrażającej,

• opracować kalendarz oceny rezultatów projektu i zbierania dowodów wykonania działań zgodnie z metodologią opisaną we wniosku o dofinansowanie,

• zaplanować realizację założonych działań promocyjnych i zbierania dowodów ich wykonania.

Właściwe rozplanowanie tych zadań w czasie i systematyczne egzekwowanie ich wykonania uchroni nas przed przeoczeniem któregoś z ważnych elementów realizacji projektu, a co za tym idzie - z problemami przy rozliczeniu lub w trakcie kontroli.

Charakterystyczną cechą projektów miękkich jest możliwość otrzymywania dotacji w transzach jeszcze w czasie realizacji projektu. Zaleta takiego rozwiązania dla beneficjenta jest oczywista - nie musi on angażować środków własnych w pełnej kwocie wartości projektu, system ten ma jednak swoje ograniczenia, które należy wziąć pod uwagę przy planowaniu zapotrzebowania na środki finansowe.

Najczęściej instytucja wdrażająca ma 60 dni na wypłatę danej transzy dofinansowania, jednak czas ten biegnie od złożenia poprawnie wypełnionego wniosku o płatność, co oznacza, że należy się liczyć z wydłużeniem tego terminu o okres oceny poprawności wniosku i składanie ewentualnych poprawek i uzupełnień (a po nich kolejnej oceny poprawności). Ponieważ prawidłowe wypełnienie wniosku nie należy do najprostszych zadań, konieczne jest zatem doliczenie przynajmniej jednego miesiąca opóźnienia oraz przygotowanie się na wariant awaryjny - opóźnienia kilkumiesięcznego.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Marzec Małgorzata

Specjalista ds. HR i PR

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »