| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes i finanse > Jakie korzyści daje kredyt kupiecki

Jakie korzyści daje kredyt kupiecki

 Kredyt kupiecki, zwany również handlowym lub towarowym (open account), udzielany jest przez sprzedawcę kupującemu i ma formę odroczonego terminu płatności. Jest to pozabankowa forma finansowania działalności gospodarczej.

Nie wszystkie firmy mają jednak wyspecjalizowane działy do takich poszukiwań i bardziej im się opłaca zlecenie badania klienta przez biura windykacyjne i wywiadownie gospodarcze. Firmy te zbierają informacje, na podstawie których sporządzają raport finansowy. Koszt takiego badania wynosi od 100 do 600 PLN.

Unikanie strat wynikających z kosztów wywiadu gospodarczego, które przewyższają zyski ze sprzedaży towaru kontrahentowi, może być zrównoważone warunkiem co do minimalnej wartości zakupu towaru przez danego klienta. Firma sprzedająca unika wówczas niebezpieczeństwa, że klient po sprawdzeniu nie dokona zakupów, które zrekompensowałyby koszty wywiadu. Niezależnie od podejmowanych kroków sprawdzających firma powinna mieć odpowiednie komórki windykacyjne. Ich skuteczność czasem decyduje o utrzymaniu płynności finansowej. Statystyki mówią, że tylko 10 proc. płatności odroczonych jest płaconych w terminie, a praktyka taka jest zależna od rzetelności i wiarygodności kontrahentów. To prawda, że z 90 proc. przeterminowanych płatności spora część to opóźnienie jednodniowe lub kilkudniowe, ale w skali przedsiębiorstwa może to mieć istotne znaczenie dla finansów, zwłaszcza przy dużej liczbie klientów. Im większe opóźnienie w spłacie należności, tym mniejsze prawdopodobieństwo odzyskania środków.

Nie ma przepisów, które by zawężały stosowanie kredytu kupieckiego, jeśli chodzi o terminy płatności. Najbardziej „popularnym” terminem płatności jest termin 30-dniowy. Pozwala on na dokonywanie rozliczeń w cyklu miesięcznym, który często pokrywa się z terminami innych płatności, np. podatków i składek ZUS. Nie oznacza to wszakże, że nie są stosowane równie często inne terminy. Ich ustalanie jest zależne od wielu czynników, np. rodzaju towaru lub usługi będącej przedmiotem kredytu kupieckiego albo sytuacji na rynku. Przy częstych zakupach odroczone płatności kilkudniowe nie są czymś rzadko spotykanym, zwłaszcza w zaopatrzeniu sieci detalicznych, natomiast płatności za dobra drogie i luksusowe, a więc wymagające bardziej rozciągniętego czasowo cyklu sprzedaży, terminy bywają kilkumiesięczne.

Terminy płatności są kluczowym argumentem przetargowym w negocjacjach dotyczących kredytu kupieckiego. Przeprowadzone badania rynku potwierdziły, że zamiana sprzedaży z systemu przepłaconego na kredyt kupiecki spowodowała nawet trzykrotny wzrost zamówień w tej samej firmie. Stosunkowo długie terminy płatności nie są już luksusem, tylko stają się warunkiem funkcjonowania na rynku. Im dłuższy kredyt, tym łatwiej pozyskać odbiorców.

reklama

Polecamy artykuły

Autor:

Źródło:

Prawo Przedsiębiorcy

Zdjęcia


Koszty podatkowe – wyłączenia i ograniczenia (PDF)14.90 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Urszula Młynarczyk

W mojej kilkunastoletniej praktyce prawniczej, jednym z najtrudniejszych zagadnień jest prowadzenie z pracownikami negocjacji czy to w zakresie konieczności dokonania zmian u pracodawcy obowiązujących regulacji dotyczących na przykład zmiany regulaminu wynagrodzeń, regulaminu premiowania, zmiany regulaminu pracy w zakresie ustalenia na przykład nowych norm czasu pracy - w każdym przypadku gdy nowe regulacje są niekorzystne dla pracowników a ich wprowadzenie wymaga zmian umów o pracę. Umiejętność negocjowania jest również niezwykle ważna, w każdym przypadku, gdy dotyczy to rozwiązania umowy o pracę , szczególnie gdy przyczyny rozwiązania umowy o pracę leżą po stronie pracodawcy, czy też w przypadku wystąpienia u pracodawcy przypadku mobbingu, molestowania seksualnego czy też naruszenia zasad nierównego traktowania. W każdym z wyżej wymienionych przypadku, jak również w innych sprawach, które mogą wystąpić w ramach zatrudnienia pierwszorzędne znaczenie ma umiejętność prowadzenia rozmów z pracownikami w celu zminimalizowania wystąpienia konfliktu, lub w celu doprowadzenia do rozwiązania konfliktu i przywrócenia u pracodawcy normalnego toku działania i właściwych relacji pomiędzy pracownikami. Jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy jest, bowiem zapewnienie normalnych warunków pracy, jak również przeciwdziałanie zjawiskom tworzących negatywną atmosferę. Umiejętność negocjowania i prowadzenia rozmów z pracownikami jest umiejętnością niezbędna, w którą, w mojej ocenie, musi być wyposażony pracownik HR. Pracownicy HR , nawet mając świadomość jak ważne jest kształtowanie prawidłowych zachowań i relacji pomiędzy pracownikami a pracodawcą, skupiają się w swojej pracy przede wszystkim na doskonaleniu znajomości przepisów prawa oraz szkoleniu się w umiejętności ich stosowania traktując to jako quasi „oręż”, który ma zapewnić pracodawcy ochronę prawną przy podejmowaniu działań wobec pracowników. Tymczasem wyłącznie znajomość przepisów prawa jakkolwiek niezbędna w tej pracy to jednak jak wynika z praktyki powinna korespondować z umiejętnościami negocjacyjnymi, gdyż dopiero to połączenie pozwala moim zdaniem wielu konfliktów uniknąć a praktycznie prawie wszystkie rozwiązać.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK