| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes i finanse > W okresach przedświątecznych wzrasta zainteresowanie bonami

W okresach przedświątecznych wzrasta zainteresowanie bonami

 Z bonów towarowych korzysta około 80 tys. pracowników. Największe zainteresowanie bonami jest w okresie świąt. Do wyboru są bony żywnościowe, turystyczne, elektroniczne, podarunkowe. Średnia wartość bonów, które otrzymują pracownicy w okresach przedświątecznych, wynosi 300 zł.

Przedstawiciele wystawców bonów twierdzą, że co roku wzrasta zainteresowanie bonami podarunkowymi w okresie zbliżających się świąt. Bony są zakupywane głównie przez duże i średnie przedsiębiorstwa

Bony żywnościowe, podarunkowe, turystyczne, SPA mogą być atrakcyjną formą motywowania pracowników. Mogą być formą dodatkowego wynagradzania z okazji świąt, jubileuszu lub innych uroczystości.

Zakup przez firmę bonów dla swoich pracowników nie jest sprawą skomplikowaną. Zamówienia można składać poprzez formularze elektroniczne dostępne na stronach internetowych głównych emitentów bonów. Na rynku są również obecne, wydawane przez główne sieci supermarketów, bony w wersji elektronicznej. Częściowo są one konkurencyjne dla bonów emitowanych przez wydawców. Bony wydawane i oferowane klientom przez hipermarkety mają jednak inny charakter, lojalnościowy. Mają za zadanie przyciągnąć klienta, by robił jak najwięcej zakupów w konkretnej sieci handlowej. Natomiast bony towarowe emitowane przez wydawców mogą finansować transakcję zakupu w większej liczbie podmiotów - sklepów, restauracji, hoteli.

Bony towarowe po raz pierwszy na polskim rynku pojawiły się w drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych. Były to głównie bony żywnościowe. Obecnie na rynku mamy do dyspozycji kupony SPA, turystyczne, rekreacyjne, restauracyjne. Coraz częściej wystawcy bonów oferują karty elektroniczne.

Dzięki kuponom SPA możemy zapłacić za usługę np. w salonach odnowy biologicznej. Bonem możemy już obecnie zapłacić za seans kinowy albo za spektakl muzyczny. Zmieniają się także upodobania. Obecnie pracodawcy kupują nie tylko kupony żywieniowe.

- Wzrasta sprzedaż bonów umożliwiających zakup usług sportowych i rekreacyjnych. Często tego typu bony pojawiają się u pracodawców, którzy dotychczas zapewniali swoim pracownikom abonamenty na pływalnię lub inne usługi kulturalno-rekreacyjne - mówi Elżbieta Helman Pazdej z Sodexho Pass Polska.

Firmy stosujące bony jako świadczenie pozapłacowe

• przedsiębiorstwa Skarbu Państwa - 48 proc.

• przedsiębiorstwa prywatne - 27 proc.

• zagraniczne przedsiębiorstwa - 48 proc.

Źródło: Badanie świadczeń pozapłacowych, ARC Rynek i Opinia

Od kilku lat na polskim rynku obecne są także bony turystyczne, zwane też podróżniczymi. Są one - podobnie jak inne bony - środkiem płatniczym.

- Przewidujemy, że w najbliższych latach rynek bonów turystycznych i SPA będzie się dynamicznie rozwijał. Będzie to spowodowane bogaceniem się społeczeństwa, trendami w spędzaniu wolnego czasu poza miejscem zamieszkania. Na rynku oferowane są obecnie różne bony, które mają zróżnicowany zakres usług. Są bony wycieczkowe obejmujące przelot, przejazd, hotel i wycieczkę objazdową. Są także bony, dzięki którym możemy spędzić urlop za granicą albo typowe bony SPA - informuje Witold Szlachta, manager w TravelPass Polska.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Zielona Linia

Centrum Informacyjno-Konsultacyjne Służb Zatrudnienia

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »