| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes i finanse > Warto starannie zabezpieczać swoje należności

Warto starannie zabezpieczać swoje należności

Przedsiębiorca prowadzący działalność handlową na zasadach kredytu kupieckiego powinien dokładnie zabezpieczyć swoje interesy, jeszcze zanim wyda kontrahentowi towar lub zrealizuje na jego rzecz usługę.


Biznesowa profilaktyka powinna zaczynać się już na etapie podejmowania decyzji o nawiązaniu współpracy z partnerem handlowym oraz sporządzania umowy sprzedaży, gwarantującej otrzymanie należności w terminie lub ich skuteczne dochodzenie na drodze sądowej.

Przedsiębiorcy mają wiele możliwości dokonania weryfikacji informacji o potencjalnym kontrahencie. Najprostszym, choć nie zawsze skutecznym, sposobem jest samodzielne zebranie danych. Przedsiębiorca może przede wszystkim sprawdzić terminowość wpłat składek do ZUS i urzędu skarbowego. Zaleganie ze składkami to pierwszy sygnał ostrzegawczy.

- Informacje można uzyskać z sądów rejestrowych i biur komorników. Można też sprawdzić rekomendacje wystawiane przez dotychczasowych dostawców - dowodzi Kamil Muniak z Euler Hermes Anna Kozińska Kancelaria Prawna.

Szybsze i bezpieczniejsze jest zamówienie raportu o kontrahencie w wywiadowni gospodarczej lub Biurze Informacji Gospodarczej (BIG). Zaletą tego typu weryfikacji kontrahentów jest fakt, że pracownicy wyspecjalizowanych firm docierają do informacji niedostępnych dla przedsiębiorców. Mają oni możliwość zestawienia danych z wielu źródeł, jakimi są m.in. rejestry, sądy, urzędy, giełdy wierzytelności, statystyki oraz publikacje w mediach. Pozyskują również informacje od firm, które wcześniej współpracowały z danym przedsiębiorstwem, a zatem znają jego zachowania płatnicze.

Na podstawie analizy tak zebranych danych wywiadownia wystawia każdemu przedsiębiorstwu ocenę jego możliwości spłaty należności w postaci limitu kredytowego, natomiast BIG stwierdza, czy wywiązuje się ono ze spłat należności.

Dokładne sprawdzenie przyszłego odbiorcy nie zwalnia przedsiębiorcy z konieczności zabezpieczenia spłaty należności odpowiednią umową handlową. Polscy przedsiębiorcy popełniają wiele błędów, które skutkują utrudnieniami w odzyskaniu należności.

- Kardynalnym błędem jest brak umowy w formie pisemnej lub podpisanie jedynie umowy ramowej, bez uszczegółowiania sposobu i trybu dalszej współpracy. W praktyce uniemożliwia to lub bardzo utrudnia udowodnienie roszczeń w postępowaniu procesowym.

- Częstym błędem popełnianym przez przedsiębiorców jest także brak w umowie ustanowienia sankcji za niewykonanie zobowiązań, a także brak lub błędne ustanowienie zabezpieczeń - przypomina Kamil Muniak.

Każdy przedsiębiorca powinien przykładać dużą wagę do dokumentów potwierdzających zarówno zawarcie, jak i wykonanie umowy. W przeciwnym razie udowodnienie tych faktów w procesie sądowym może pochłonąć dużo czasu oraz pieniędzy. Dlatego tak ważna jest profilaktyka biznesowa.

Ważne!

Dokładne sprawdzenie przyszłego odbiorcy nie zwalnia przedsiębiorcy z konieczności zabezpieczenia spłaty należności odpowiednią umową handlową. Najczęściej popełnianym przez polskich przedsiębiorców błędem jest brak umowy w formie pisemnej lub podpisanie jedynie umowy ramowej

MAREK MATUSIAK

marek.matusiak@infor.pl

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Sergiusz Felbur

Prawnik, specjalista ds. produktów prawnych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »