REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Logistyka - jakość usług coraz częściej wygrywa z ceną

Beata Trochymiak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Na rynku usług logistycznych ciągle najważniejszym kryterium ich wyboru jest cena. Jednak jakość jest w coraz większym stopniu doceniana przez klientów. Zdają sobie sprawę z jej rzeczywistej wartości.


REKLAMA

Rynek usług logistycznych wymaga przeprowadzenia złożonych operacji transportowo- -magazynowo-przeładunkowych. Nie da się sprawdzić albo ocenić operatora logistycznego po jednej operacji transportowej. Jakość usług można oceniać na podstawie łańcucha zdarzeń w określonym przedziale czasowym.


- Na rynku dużo jest firm oferujących wyjątkowo niskie ceny, ale prawda jest taka, że nawet jeśli potrafią, zwykle na początku współpracy, zapewnić oczekiwaną jakość obsługi, to nie udaje się to w dłuższej perspektywie. Nasz rynek jest coraz bardziej dojrzały i klienci zdają sobie sprawę, że solidność, rzetelność, jakość muszą mieć swoją cenę. Nie oznacza to z drugiej strony, że za dobrą jakość trzeba płacić wygórowane ceny. W końcu obracamy się w realnym otoczeniu rynkowym i każda firma musi się liczyć z konkurencją, również cenową - mówi Robert Pastryk, dyrektor handlowy w firmie spedycyjnej Diera.


Miara jakości

REKLAMA


Klienci chcą jednak widzieć, że ponosząc określone koszty, będą mieli pewność spełnienia ich wymagań. To jest w zasadzie najważniejszy miernik jakości usługi logistycznej. Wówczas wysokie koszty ich obsługi przeliczają na zaoszczędzony czas, optymalizację kosztów dostaw czy też płynność produkcji. Można więc powiedzieć, że kończy się trudny okres dla operatorów logistycznych, kiedy to cena była głównym kryterium wyboru usługodawcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


- Zakłócenie jednego z etapów łańcucha dostaw wpływa często, poprzez efekt domina, na następne. A więc dobra jakość pozwala ograniczyć koszty opóźnień, uszkodzeń czy reklamacji. Czasem nieznacznie wyższa cena pozwala klientowi utrzymać ciągłość dostaw oraz konkurencyjność na swoim rynku. Szczególnie to widać w branży motoryzacyjnej, gdzie koszty przestoju linii produkcyjnej wynikające z opóźnienia dostaw komponentów idą często w dziesiątki, a nawet setki tysięcy euro dziennie - dodaje Robert Pastryk.


Dodatkowe czynności

REKLAMA


Jakość usługi mierzona na podstawie płynności produkcji czy dostaw na określoną godzinę nie dotyczy jednak wszystkich branż. Są produkty, gdzie usługa logistyczna polega na organizacji łańcucha dostaw opierającego się na podstawowych usługach typu magazynowanie i przewóz towaru we wskazanym terminie (bez wskazania godzin dostaw). W takich przypadkach klientowi oferuje się wartość dodaną do usługi, która to stanowi podstawowy czynnik oceny jakości. Klient może wówczas otrzymać dodatkowo gwarancję bezpieczeństwa towaru, dodatkowe ubezpieczenie, monitoring, nadzór nad załadunkiem/wyładunkiem itp. Generalnie chodzi o to, aby zostały zrealizowane wymagania klienta w 100 proc. (realizacja kontraktu mierzona jest najczęściej tzw. wskaźnikami jakościowymi), a klient powinien mieć świadomość, za co konkretnie płaci.


- Cena dotyczy przede wszystkim dotrzymania warunków, które operator logistyczny proponuje klientowi i musi być wartością proporcjonalną i optymalną w stosunku do jakości. Oczekiwania klientów są zróżnicowane, a jakość obejmuje wszystkie rodzaje korzyści prowadzące do zadowolenia lub do rozwiązania potencjalnych problemów. Klient musi mieć jednak pełną świadomość nakładu pracy i kosztów, które pozwoliły spełnić operatorowi logistycznemu jego oczekiwania. I to jest właśnie prawidłowe postrzeganie relacji ceny do jakości usługi - mówi Aneta Kępka, kierownik ds. klientów kluczowych w spółce Logistics Service.


Efekt skali


Klienci, którzy nie potrzebują budowania specjalnych łańcuchów dostaw, mogą liczyć również na wysoką jakość i przede wszystkim na niższe ceny. Dzięki masowej skali świadczenia usług standardowych, operator może zagwarantować określony ich poziom zarówno jakościowy, jak i cenowy.


- Podstawowym elementem powodującym, że niektóre czynności logistyczne są dużo tańsze, jest efekt skali (wielu klientów i duża liczba operacji) zwiększający efektywność i zmniejszający koszty. Pozwala to również na zwiększenie jakości realizowanych usług przejawiającej się w postaci lepszego sprzętu, bardziej ekonomicznego oraz tańszego serwisu. Powyższe zasady odnoszą się do mniej lub bardziej zestandaryzowanych usług. Klienta nie interesują jednak nasze koszty, tylko efekt końcowy - tłumaczy Adam Jędryczek, specjalista ds. logistyki spółki Jas - Fbg.


Jakość goni cenę
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


BEATA TROCHYMIAK

beata.trochymiak@infor.pl


OPINIE


JANUSZ GÓRSKI

prezes zarządu Schenker

Usługa logistyczna powinna spełniać przede wszystkim dwa kryteria istotne z punktu widzenia klienta: musi być zgodna ze zleceniem oraz prowadzić do szybkiego odzyskania gotówki zamrożonej w towarze klienta. Kolejne czynniki wynikają z oczekiwań poszczególnych segmentów klientów. I tak np. branża motoryzacyjna oczekuje bardzo punktualnych dostaw od razu na taśmę produkcyjną, przy czym ramy czasowe określane są dość wąsko - rozpiętość może być najwyżej parominutowa. Z kolei branża farmaceutyczna duży nacisk kładzie na dostawy nocne, co wymaga z punktu widzenia operatora logistycznego stworzenia często odrębnego systemu transportowego, a także odpowiedniego przeszkolenia kierowców.


Sebastian Szlegel, managing director Rohlig Poland

SEBASTIAN SZLEGEL

managing director Rohlig Poland

Na jakość usług logistycznych duży wpływ ma dostosowanie odpowiednich rozwiązań do danej operacji logistycznej już na etapie planowania. W tym zakresie szczególnie ważna jest bliska współpraca ze zleceniodawcami usług, właściwa identyfikacja ich potrzeb i oferowanie optymalnych rozwiązań skrojonych na miarę klienta. Nie można zapominać o zaangażowaniu pracowników, wyborze i selekcji poddostawców, których praca przekłada się na efektywność i jakość całego łańcucha dostaw. Równie duże znaczenie mają oferowane możliwości IT, które są ważnym elementem ogólnej oceny kompetencji operatorów i wyrazem efektywności procesów.


MONIKA BIEDRZYCKA

dyrektor marketingu UPS

Usługa logistyczna składa się z wielu oddzielnych procesów - nieprawidłowe działanie choćby jednego z nich może znacznie obniżyć standard obsługi. Jakość usługi zależy więc od wielu elementów, takich jak: sposób obsługi klienta podczas przyjęcia zlecenia transportowego, łatwość przygotowania dokumentacji wysyłkowej, szybkość przyjazdu po przesyłkę, wykorzystywane nowoczesne technologie, terminowość i bezpieczeństwo doręczenia, jakość obsługi posprzedażowej. Większość tych elementów zależy od ludzi, więc niezwykle istotne jest staranne dobieranie kadry pracowniczej i stałe nadzorowanie standardów obsługi.

 
 
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

REKLAMA

Składka zdrowotna to parapodatek! Odkręcanie Polskiego Ładu powinno nastąpić jak najszybciej

Składka zdrowotna to parapodatek! Zmiany w składce zdrowotnej muszą nastąpić jak najszybciej. Odkręcanie Polskiego Ładu dopiero od stycznia 2025 r. nie satysfakcjonuje przedsiębiorców. Czy składka zdrowotna wróci do stanu sprzed Polskiego Ładu?

Dotacje KPO wzmocnią ofertę konkursów ABM 2024 dla przedsiębiorców

Dotacje ABM (Agencji Badań Medycznych) finansowane były dotychczas przede wszystkim z krajowych środków publicznych. W 2024 roku ulegnie to zmianie za sprawą środków z KPO. Zgodnie z zapowiedziami, już w 3 i 4 kwartale możemy spodziewać się rozszerzenia oferty dotacyjnej dla przedsiębiorstw.

"DGP": Ceneo wygrywa z Google. Sąd zakazał wyszukiwarce Google faworyzowania własnej porównywarki cenowej

Warszawski sąd zakazał wyszukiwarce Google faworyzowania własnej porównywarki cenowej. Nie wolno mu też przekierowywać ruchu do Google Shopping kosztem Ceneo ani utrudniać dostępu do polskiej porównywarki przez usuwanie prowadzących do niej wyników wyszukiwania – pisze we wtorek "Dziennik Gazeta Prawna".

Drogie podróże zarządu Orlenu. Nowe "porażające" informacje

"Tylko w 2022 roku zarząd Orlenu wydał ponad pół miliona euro na loty prywatnymi samolotami" - poinformował w poniedziałek minister aktywów państwowych Borys Budka. Dodał, że w listopadzie ub.r. wdano też 400 tys. zł na wyjazd na wyścig Formuły 1 w USA.

REKLAMA

Cable pooling - nowy model inwestycji w OZE. Warunki przyłączenia, umowa

W wyniku ostatniej nowelizacji ustawy Prawo energetyczne, która weszła w życie 1 października 2023 roku, do polskiego porządku prawnego wprowadzono długo wyczekiwane przez polską branżę energetyczną przepisy regulujące instytucję zbiorczego przyłącza, tzw. cable poolingu. Co warto wiedzieć o tej instytucji i przepisach jej dotyczących?

Wakacje składkowe. Od kiedy, jakie kryteria trzeba spełnić?

12 kwietnia 2024 r. w Sejmie odbyło się I czytanie projektu nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Projekt nowelizacji przewiduje zwolnienie z opłacania składek ZUS (tzw. wakacje składkowe) dla małych przedsiębiorców. 

REKLAMA