REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Logistyka - jakość usług coraz częściej wygrywa z ceną

Beata Trochymiak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Na rynku usług logistycznych ciągle najważniejszym kryterium ich wyboru jest cena. Jednak jakość jest w coraz większym stopniu doceniana przez klientów. Zdają sobie sprawę z jej rzeczywistej wartości.


REKLAMA

Rynek usług logistycznych wymaga przeprowadzenia złożonych operacji transportowo- -magazynowo-przeładunkowych. Nie da się sprawdzić albo ocenić operatora logistycznego po jednej operacji transportowej. Jakość usług można oceniać na podstawie łańcucha zdarzeń w określonym przedziale czasowym.


- Na rynku dużo jest firm oferujących wyjątkowo niskie ceny, ale prawda jest taka, że nawet jeśli potrafią, zwykle na początku współpracy, zapewnić oczekiwaną jakość obsługi, to nie udaje się to w dłuższej perspektywie. Nasz rynek jest coraz bardziej dojrzały i klienci zdają sobie sprawę, że solidność, rzetelność, jakość muszą mieć swoją cenę. Nie oznacza to z drugiej strony, że za dobrą jakość trzeba płacić wygórowane ceny. W końcu obracamy się w realnym otoczeniu rynkowym i każda firma musi się liczyć z konkurencją, również cenową - mówi Robert Pastryk, dyrektor handlowy w firmie spedycyjnej Diera.


Miara jakości

REKLAMA


Klienci chcą jednak widzieć, że ponosząc określone koszty, będą mieli pewność spełnienia ich wymagań. To jest w zasadzie najważniejszy miernik jakości usługi logistycznej. Wówczas wysokie koszty ich obsługi przeliczają na zaoszczędzony czas, optymalizację kosztów dostaw czy też płynność produkcji. Można więc powiedzieć, że kończy się trudny okres dla operatorów logistycznych, kiedy to cena była głównym kryterium wyboru usługodawcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


- Zakłócenie jednego z etapów łańcucha dostaw wpływa często, poprzez efekt domina, na następne. A więc dobra jakość pozwala ograniczyć koszty opóźnień, uszkodzeń czy reklamacji. Czasem nieznacznie wyższa cena pozwala klientowi utrzymać ciągłość dostaw oraz konkurencyjność na swoim rynku. Szczególnie to widać w branży motoryzacyjnej, gdzie koszty przestoju linii produkcyjnej wynikające z opóźnienia dostaw komponentów idą często w dziesiątki, a nawet setki tysięcy euro dziennie - dodaje Robert Pastryk.


Dodatkowe czynności

REKLAMA


Jakość usługi mierzona na podstawie płynności produkcji czy dostaw na określoną godzinę nie dotyczy jednak wszystkich branż. Są produkty, gdzie usługa logistyczna polega na organizacji łańcucha dostaw opierającego się na podstawowych usługach typu magazynowanie i przewóz towaru we wskazanym terminie (bez wskazania godzin dostaw). W takich przypadkach klientowi oferuje się wartość dodaną do usługi, która to stanowi podstawowy czynnik oceny jakości. Klient może wówczas otrzymać dodatkowo gwarancję bezpieczeństwa towaru, dodatkowe ubezpieczenie, monitoring, nadzór nad załadunkiem/wyładunkiem itp. Generalnie chodzi o to, aby zostały zrealizowane wymagania klienta w 100 proc. (realizacja kontraktu mierzona jest najczęściej tzw. wskaźnikami jakościowymi), a klient powinien mieć świadomość, za co konkretnie płaci.


- Cena dotyczy przede wszystkim dotrzymania warunków, które operator logistyczny proponuje klientowi i musi być wartością proporcjonalną i optymalną w stosunku do jakości. Oczekiwania klientów są zróżnicowane, a jakość obejmuje wszystkie rodzaje korzyści prowadzące do zadowolenia lub do rozwiązania potencjalnych problemów. Klient musi mieć jednak pełną świadomość nakładu pracy i kosztów, które pozwoliły spełnić operatorowi logistycznemu jego oczekiwania. I to jest właśnie prawidłowe postrzeganie relacji ceny do jakości usługi - mówi Aneta Kępka, kierownik ds. klientów kluczowych w spółce Logistics Service.


Efekt skali


Klienci, którzy nie potrzebują budowania specjalnych łańcuchów dostaw, mogą liczyć również na wysoką jakość i przede wszystkim na niższe ceny. Dzięki masowej skali świadczenia usług standardowych, operator może zagwarantować określony ich poziom zarówno jakościowy, jak i cenowy.


- Podstawowym elementem powodującym, że niektóre czynności logistyczne są dużo tańsze, jest efekt skali (wielu klientów i duża liczba operacji) zwiększający efektywność i zmniejszający koszty. Pozwala to również na zwiększenie jakości realizowanych usług przejawiającej się w postaci lepszego sprzętu, bardziej ekonomicznego oraz tańszego serwisu. Powyższe zasady odnoszą się do mniej lub bardziej zestandaryzowanych usług. Klienta nie interesują jednak nasze koszty, tylko efekt końcowy - tłumaczy Adam Jędryczek, specjalista ds. logistyki spółki Jas - Fbg.


Jakość goni cenę
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


BEATA TROCHYMIAK

beata.trochymiak@infor.pl


OPINIE


JANUSZ GÓRSKI

prezes zarządu Schenker

Usługa logistyczna powinna spełniać przede wszystkim dwa kryteria istotne z punktu widzenia klienta: musi być zgodna ze zleceniem oraz prowadzić do szybkiego odzyskania gotówki zamrożonej w towarze klienta. Kolejne czynniki wynikają z oczekiwań poszczególnych segmentów klientów. I tak np. branża motoryzacyjna oczekuje bardzo punktualnych dostaw od razu na taśmę produkcyjną, przy czym ramy czasowe określane są dość wąsko - rozpiętość może być najwyżej parominutowa. Z kolei branża farmaceutyczna duży nacisk kładzie na dostawy nocne, co wymaga z punktu widzenia operatora logistycznego stworzenia często odrębnego systemu transportowego, a także odpowiedniego przeszkolenia kierowców.


Sebastian Szlegel, managing director Rohlig Poland

SEBASTIAN SZLEGEL

managing director Rohlig Poland

Na jakość usług logistycznych duży wpływ ma dostosowanie odpowiednich rozwiązań do danej operacji logistycznej już na etapie planowania. W tym zakresie szczególnie ważna jest bliska współpraca ze zleceniodawcami usług, właściwa identyfikacja ich potrzeb i oferowanie optymalnych rozwiązań skrojonych na miarę klienta. Nie można zapominać o zaangażowaniu pracowników, wyborze i selekcji poddostawców, których praca przekłada się na efektywność i jakość całego łańcucha dostaw. Równie duże znaczenie mają oferowane możliwości IT, które są ważnym elementem ogólnej oceny kompetencji operatorów i wyrazem efektywności procesów.


MONIKA BIEDRZYCKA

dyrektor marketingu UPS

Usługa logistyczna składa się z wielu oddzielnych procesów - nieprawidłowe działanie choćby jednego z nich może znacznie obniżyć standard obsługi. Jakość usługi zależy więc od wielu elementów, takich jak: sposób obsługi klienta podczas przyjęcia zlecenia transportowego, łatwość przygotowania dokumentacji wysyłkowej, szybkość przyjazdu po przesyłkę, wykorzystywane nowoczesne technologie, terminowość i bezpieczeństwo doręczenia, jakość obsługi posprzedażowej. Większość tych elementów zależy od ludzi, więc niezwykle istotne jest staranne dobieranie kadry pracowniczej i stałe nadzorowanie standardów obsługi.

 
 
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Koszty zatrudnienia to główne wyzwanie dla firm w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    W pierwszym półroczu 2024 roku wiele firm planuje rozbudowanie swoich zespołów – potwierdzają to niezależne badania ManpowerGroup czy Konfederacji Lewiatan. Jednocześnie pracodawcy mówią wprost - rosnące koszty zatrudnienia to główne wyzwanie w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    Nauka języka obcego poprawi zdolność koncentracji. Ale nie tylko!

    Ostatnia dekada przyniosła obniżenie średniego czasu skupienia u człowieka aż o 28 sekund. Zdolność do koncentracji spada i to wina głównie social mediów. Czy da się to odwrócić? 

    Nowe przepisy: Po świętach rząd zajmie się cenami energii. Będzie bon energetyczny

    Minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska zapowiedziała, że po świętach pakiet ustaw dotyczących cen energii trafi pod obrady rządu. Dodała też, że proces legislacyjny musi zakończyć się w pierwszej połowie maja.

    Wielkanoc 2024. Polacy szykują się na święta przed telewizorem?

    Jaka będzie tegoroczna Wielkanoc? Z badania online przeprowadzonego przez firmę Komputronik wynika, że leniwa. Polacy są zmęczeni i marzą o odpoczynku. 

    REKLAMA

    Biznes kontra uczelnie – rodzaj współpracy, korzyści

    Czy doktorat dla osób ze świata biznesu to synonim synergii? Wielu przedsiębiorców może zadawać sobie to pytanie podczas rozważań nad podjęciem studiów III stopnia. Na ile świat biznesu przenika się ze światem naukowym i gdzie należy szukać wzajemnych korzyści?

    Jak cyberprzestępcy wykorzystują sztuczną inteligencję?

    Hakerzy polubili sztuczną inteligencję. Od uruchomienia ChataGPT liczba złośliwych wiadomości pishingowych wzrosła o 1265%! Warto wiedzieć, jak cyberprzestępcy wykorzystują rozwiązania oparte na AI w praktyce.

    By utrzymać klientów tradycyjne sklepy muszą stosować jeszcze nowocześniejsze techniki marketingowe niż e-commerce

    Konsumenci wciąż wolą kupować w sklepach stacjonarnych produkty spożywcze, kosmetyki czy chemię gospodarczą, bo chcą je mieć od razu, bez czekania na kuriera. Jednocześnie jednak oczekują, że tradycyjne markety zapewnią im taki sam komfort kupowania jak sklepy internetowe.

    Transakcje bezgotówkowe w Polsce rozwijają się bardzo szybko. Gotówka jest wykorzystywana tylko do 35 proc. transakcji

    W Polsce około 2/3 transakcji jest dokonywanych płatnościami cyfrowymi. Pod tym względem nasz kraj jest w światowej czołówce - gotówka jest wykorzystywana tylko do ok. 35 proc. transakcji.

    REKLAMA

    Czekoladowa inflacja (chocoflation) przed Wielkanocą? Trzeci rok z rzędu produkcja kakao jest mniejsza niż popyt

    Ceny kakao gwałtownie rosną, ponieważ 2024 r. to trzeci z rzędu rok, gdy podaż nie jest w stanie zaspokoić popytu. Z analiz Allianz Trade wynika, że cenę za to będą płacić konsumenci.

    Kończy się najostrzejsza zima od 50 lat. Prawie 5 mln zwierząt hodowlanych zginęło z głodu w Mongolii

    Dobiegająca końca zima w Mongolii, najostrzejsza od pół wieku, doprowadziła do śmierci niemal 5 mln kóz, owiec i koni, które nie są w stanie dotrzeć do pożywienia. To duży cios w gospodarkę kraju zamieszkanego przez ok. 3,3 mln ludzi, z których ok. 300 tys. utrzymuje się z hodowli zwierząt - podkreśliło Radio Swoboda.

    REKLAMA