| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes i finanse > Zakupy przez Internet

Zakupy przez Internet

Polskie firmy coraz częściej kupują w sieci. Kierownicy administracyjni oszczędzają w ten sposób czas, a firma - pieniądze. Handel internetowy z roku na rok zyskuje coraz większą popularność - zarówno wśród klientów indywidualnych, jak i wśród firm.


Statystyki pokazują, że ostatnio spośród odbiorców biznesowych najwięcej przez Internet kupują duże przedsiębiorstwa.


Jak wynika z analiz przeprowadzonych przez Główny Urząd Statystyczny, 17 proc. polskich firm dokonuje zamówień on-line. Występuje przy tym pewna, logiczna zresztą, prawidłowość - większe firmy zamawiają więcej.


Co trzecie duże przedsiębiorstwo kupuje przez Internet. Jednak tylko 5 procent z nich korzysta z płatności on-line, reszta preferuje tradycyjne metody regulowania należności, wykorzystując w tym celu przeważnie przelewy bankowe.


Jednak również wśród firm małych i średnich kupowanie przez Internet zyskuje ostatnio na popularności.


Podstawowe korzyści wynikające z dokonywania zakupów w sklepach internetowych oraz na internetowych stronach producentów i dystrybutorów to:

- dostęp do bardzo dużej ilości produktów w jednym miejscu,

- szczegółowe dane produktów, opisy i zdjęcia,

- możliwość szybkiego i łatwego wyszukiwania i porównywania,- niskie ceny produktów wynikające z dużej konkurencji i relatywnie niskich kosztów sprzedaży,

- brak konieczności osobistego odwiedzania wielu sklepów w celu porównania ofert,

- brak konieczności osobistego transportowania zakupionego towaru do firmy.


Zakupy internetowe są więc idealnym rozwiązaniem dla pracowników odpowiedzialnych za zaopatrzenie firm, nie trzeba bowiem po każdy drobiazg udawać się do sklepu, tracąc przy tym czas, potrzebne materiały i urządzenia kupuje się zza biurka. Odpada również problem transportu - zakupy docierają do firmy same.


Niestety nie ma rozwiązań doskonałych, w związku z tym zakupy przez Internet mają również swoje wady:

- brak możliwości sprawdzenia, wypróbowania czy szczegółowego zapoznania się z produktem - kupując za pośrednictwem Internetu można jedynie przeczytać opis i specyfikację, obejrzeć zdjęcia oraz niekiedy zapoznać się z opiniami innych użytkowników,

- brak możliwości otrzymania produktu natychmiast po zakupie,

- niebezpieczeństwo, że nie otrzymamy produktu, za który zapłaciliśmy lub otrzymamy inny produkt niż zamówiony,

- konieczność poniesienia kosztów przesyłki,

- możliwość uszkodzenia produktu w czasie transportu.


Aby efektywnie zarządzać zaopatrzeniem w firmie konieczne jest wypracowanie odpowiedniej strategii zakupów.


Skuteczne strategie zakupowe przekładają się na wymierne korzyści finansowe. Firmy zagraniczne, które już od jakiegoś czasu wykorzystują strategie zakupowe, notują oszczędności na poziomie co najmniej kilku-kilkunastu procent rocznie.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Ewa Tomala

Aplikant radcowski przy Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Warszawie

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »