REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wykorzystanie aut firmowych może być tańsze dzięki najmowi

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Dobre zaprojektowanie floty samochodowej pozwala firmie na oszczędności finansowe nawet do kilkuset tysięcy złotych rocznie. Pomagają w tym firmy car fleet management (CFM), oferując najem długoterminowy.


Samochody służbowe oraz ich eksploatacja stanowią bardzo istotną pozycję kosztową budżetu przedsiębiorstwa. Właściwa polityka firmy w odniesieniu do pojazdów jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na powodzenie w biznesie. Składa się na nią wiele elementów, począwszy od zakupu samochodów poprzez ich serwis i monitoring tras oraz zakupu paliwa.

REKLAMA


Leasing czy najem

REKLAMA


Wartość wyleasingowanych pojazdów ogółem w ubiegłym roku wyniosła 19,5 miliardów złotych, w tym roku szacuje się kilkunastoprocentowy wzrost. Największą dynamikę osiąga leasing samochodów osobowych. Dużą rolę w wyborze sposobu finansowania odgrywają firmy z branży car fleet management. Oferują one zakup środków transportu, które wskaże klient i oddają auta do użytkowania na czas określony, pobierając wynagrodzenie równe co najmniej cenie zakupu przedmiotu leasingu. Do wyboru są dwa rodzaje leasingu: operacyjny lub kapitałowy. W przypadku leasingu kapitałowego maksymalny okres leasingu wynosi 60 miesięcy, a odpisów amortyzacyjnych dokonuje korzystający z pojazdu, zaś kosztem uzyskania przychodu jest część odsetkowa od rat leasingowych. W przypadku leasingu operacyjnego minimalny okres, na jaki może być zawarta umowa, wynosi 24 miesiące, odpisów amortyzacyjnych dokonuje wynajmujący, a kosztem uzyskania przychodu jest całość rat leasingowych. Firmy CFM mogą tutaj spełniać wiele funkcji, przede wszystkim dają możliwość większej elastyczności wyboru środków transportu (kilka marek samochodów), a przede wszystkim dają możliwość osiągnięcia lepszych finansowych warunków leasingu związanych z kosztami całkowitymi.


- Wiele firm posiadających własne samochody nie zdaje sobie sprawy z korzyści, jakie niesie ze sobą outsourcing floty oraz przejęcie ryzyka przez firmę finansującą i zarządzającą flotami - mówi Paul Gogoliński, prezes DaimlerChrysler Fleet Management.


Zalety najmu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA


Tak zwany najem długoterminowy w Polsce na razie nie jest zbyt popularny i dotyczy zaledwie 15 proc. całości flot. A warto z niego skorzystać. Najem nie wymaga, jak w przypadku leasingu, wpłaty początkowej, nie ma też prawnych ograniczeń czasowych. Standardowe okresy najmu wynoszą od roku do czterech lat. Forma ta pozwala na większą elastyczność w zarządzaniu flotą, zwłaszcza jeśli chodzi o dopasowanie jej do bieżących potrzeb firmy. Ponadto przedmiot umowy najmu nie jest wykazywany w księgach rachunkowych, a raty za wynajem stanowią koszt uzyskania przychodu dla najemcy.


- Na pewno korzystanie z opcji zarządzania zewnętrznego upraszcza organizację floty. Z drugiej strony, zarządzanie wewnętrzne daje możliwości bezpośredniego zarządzania kosztami i stałego zorientowania na ich efektywność przy uwzględnieniu specyfiki oraz strategicznych i rzeczywistych potrzeb znanych tylko osobom kierującym firmą - mówi Ryszard Windyga, menedżer ds. floty z Pepsi-Cola.


Jednakże najważniejszym kryterium doboru formy finansowania i późniejszego zarządzania autami są wszystkie koszty składające się na użytkowanie pojazdu.


Zaprojektowana w odpowiedni sposób flota pozwala firmie na znaczne oszczędności finansowe, sięgające nawet kilkuset tysięcy złotych przy 100 autach firmowych użytkowanych przez okres trzech lat. Bardzo ważne są tutaj koszty wynikające z eksploatacji aut, zwłaszcza te ponoszone na paliwo. Aby je zredukować, konieczne jest precyzyjne określenie przebiegów, jakie auta służbowe będą pokonywały w przyszłości. Stosowanie droższych w zakupie, ale za to spalających mniejsze ilości paliwa samochodów z silnikami dieslowskimi, jest opłacalne w momencie, gdy roczne przebiegi w zależności od marki i modelu samochodu nie są mniejsze niż 15-30 tys. km. W takim przypadku diesel przynosi oszczędności rzędu kilkuset złotych miesięcznie w odniesieniu do jednego pojazdu.


Oszczędna eksploatacja


- W większości przypadków przy doborze floty przeważają czynniki bardzo racjonalne, uwzględniające przeznaczenie samochodów i przede wszystkim koszty. Czasem jednak, szczególnie w przypadku aut menedżerskich, są to czynniki emocjonalne. Klienci pytają zarówno o topowe wersje limuzyn, jak i sportowe modele samochodów - wyjaśnia Artur Sulewski, dyrektor handlowy LeasePlan.


Gdy zachodzą podejrzenia, że firmowe auta są wykorzystywane nie tylko do celów służbowych, w zmniejszeniu przebiegu może pomóc nadzór i kontrola pokonywanych tras. Firmy CFM proponują w takim przypadku swoim klientom zainstalowanie w autach nadajników GPS oraz wprowadzenie monitoringu.


- Na życzenie klienta firma CFM monitoruje za pośrednictwem technologii GPS bieżące położenie pojazdów oraz trasy, którymi poruszają się służbowe auta - tłumaczy Artur Sulewski. Dzięki zastosowaniu GPS w niektórych firmach przebiegi spadają nawet o 20 proc.


Drugą istotną pozycją w kosztach ponoszonych na flotę są koszty serwisowe. Znaczenie mają jednak nie tylko same koszty ponoszone na naprawy i przeglądy. Niezwykle ważna jest także minimalizacja czasu przestojów powodowanych przez wizyty samochodów firmowych w warsztatach. Dlatego też warto sprawdzić, czy region użytkowania aut jest odpowiednio pokryty serwisami danej marki. Ale na dobór floty firmowej nie powinny mieć jednak wpływu wyłącznie koszty. Istotną rolę mogą odgrywać inne czynniki, które przekładają się głównie na zadowolenie użytkowników pojazdów. Chodzi o wygodę kierowcy, osiągi auta i ogólną przyjemność z jazdy.


OSZCZĘDNOŚCI DZIĘKI DOBREMU ZARZĄDZANIU FLOTĄ

Kontrolując codziennie trasy pracownika, np. poprzez system GPS, który dzięki temu przejedzie 30 km mniej, dziennie firma zaoszczędzi około 14 złotych. Jeśli więc auto jeździ 20 dni w miesiącu oszczędności wyniosą 280 złotych, w ciągu roku oszczędności mogą wynieść 3360 złotych. I to tylko przy jednym aucie, natomiast mnożąc tę kwotę przez liczbę aut, oszczędności mogą wynieść nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych rocznie.

Źródło: FlotaAutoBiznes


ZE STRONY PRAWA

Do inwestycji w rozwój flot zniechęca polskie prawo, które stanowi, że wszelkie koszty przy zakupie samochodu o wartości większej niż 20 tys. euro nie zaliczają się do kosztów uzyskania przychodu. Oznacza to, że kupując do firmy auto za 30 tysięcy euro, tylko 20 tysięcy zostanie potraktowane jako koszt uzyskania przychodu. Nadwyżka w postaci 10 tysięcy euro będzie więc dodatkowym wydatkiem poniesionym przez firmę. Dokładnie tak samo sytuacja wygląda w przypadku ubezpieczeń, tzn. limit kosztów jest ten sam. Ubezpieczając samochód o wartości 30 tys. euro, w koszty uzyskania przychodu wliczamy tylko ubezpieczenie do wartości 20 tys. euro.


Przykład oferty wynajmu długoterminowego

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

10 czołowych firm w sektorze wyłącznego zarządzania flotami w roku 2006

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Beata Trochymiak

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Drogie podróże zarządu Orlenu. Nowe "porażające" informacje

    "Tylko w 2022 roku zarząd Orlenu wydał ponad pół miliona euro na loty prywatnymi samolotami" - poinformował w poniedziałek minister aktywów państwowych Borys Budka. Dodał, że w listopadzie ub.r. wdano też 400 tys. zł na wyjazd na wyścig Formuły 1 w USA.

    Cable pooling - nowy model inwestycji w OZE. Warunki przyłączenia, umowa

    W wyniku ostatniej nowelizacji ustawy Prawo energetyczne, która weszła w życie 1 października 2023 roku, do polskiego porządku prawnego wprowadzono długo wyczekiwane przez polską branżę energetyczną przepisy regulujące instytucję zbiorczego przyłącza, tzw. cable poolingu. Co warto wiedzieć o tej instytucji i przepisach jej dotyczących?

    Wakacje składkowe. Od kiedy, jakie kryteria trzeba spełnić?

    12 kwietnia 2024 r. w Sejmie odbyło się I czytanie projektu nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Projekt nowelizacji przewiduje zwolnienie z opłacania składek ZUS (tzw. wakacje składkowe) dla małych przedsiębiorców. 

    Sprzedaż miodu - nowe przepisy od 18 kwietnia 2024 r.

    Nowe przepisy dotyczące sprzedaży miodu wchodzą w życie 18 kwietnia 2024 r. O czym muszą wiedzieć producenci miodu?

    REKLAMA

    Branża HoReCa nie jest w najlepszej kondycji. Restauracja z Wrocławia ma 4,2 mln zł długów

    Branża HoReCa od pandemii nie ma się najlepiej. Prawie 13,6 tys. obiektów noclegowych, restauracji i firm cateringowych w Polsce ma przeterminowane zaległości finansowe na ponad 352 mln zł. 

    Branża handlu detalicznego liczy w 2024 roku na uzyskanie wyższych marż – i to mimo presji na obniżanie cen

    Choć od pandemii upłynęło już sporo czasu, dla firm handlu detalicznego dalej największym wyzwaniem jest zarządzanie kosztami w warunkach wciąż wysokiej inflacji oraz presji na obniżkę cen. Do tego dochodzi w dalszym ciągu staranie o ustabilizowanie łańcucha dostaw. Jednak coraz więcej przedsiębiorstw patrzy z optymizmem w przyszłość i liczy na możliwość uzyskania wyższej marzy.

    Coraz więcej firm ma w planach inwestycje – najwięcej wśród średnich, co trzecia. Co to oznacza dla gospodarki

    Czwarty kwartał z rzędu rośnie optymizm wśród przedsiębiorców, co oznacza powrót do normalności jakiego nie było od czasów pandemii. Stabilność w pozytywnych nastrojach właścicieli i kadry zarządzającej firmy dobrze rokuje dla tempa wzrostu polskiej gospodarki.

    KPO: Od 6 maja 2024 r. można składać wnioski na dotacje dla branży HoReCa - hotelarskiej, gastronomicznej, cateringowej, turystycznej i hotelarskiej

    Nabór wniosków na dotacje dla branży hotelarskiej, gastronomicznej i cateringowej oraz turystycznej i kulturalnej w ramach Krajowego Planu Odbudowy ogłoszono w kwietniu 2024 r. Wnioski będzie można składać od 6 maja 2024 r. do 5 czerwca 2024 r.

    REKLAMA

    Ile pracuje mikro- i mały przedsiębiorca? 40-60 godzin tygodniowo, bez zwolnień lekarskich i urlopów

    Przeciętny mikroprzedsiębiorca poświęca dużo więcej czasu na pracę niż przeciętny pracownik etatowy. Wielu przedsiębiorców nie korzysta ze zwolnień lekarskich i nie było na żadnym urlopie. Chociaż mikroprzedsiębiorcy zwykle zarabiają na poziomie średniej krajowej albo trochę więcej, to są zdecydowanie bardziej oszczędni niż większość Polaków.

    Duży wzrost cyberataków na świecie!

    Aż 28 proc. O tyle procent wzrosła liczba ataków cyberprzestępców. Hakerzy stawiają także na naukę i badania oraz sektor administracyjno-wojskowy. W Europie liczba ataków ransomware wzrosła o 64 proc. Jest się czego obawiać. 

    REKLAMA