| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes i finanse > Dlaczego warto dokonywać fuzji i przejęć

Dlaczego warto dokonywać fuzji i przejęć

Dokonując fuzji i przejęć, można doprowadzić do szybkiego rozwoju przedsiębiorstwa. Jednak podobnie jak w przypadku innych przedsięwzięć inwestycyjnych warto najpierw przeprowadzić analizę opłacalności takiego rozwiązania.

l aktywów i ich struktury oraz struktury i charakteru źródeł jej finansowania,

l zasobów kapitału niematerialnego i prawnego, czyli takich kategorii, jak: patenty, licencje, znaki towarowe, prawa autorskie, udział w rynku, liczba i lojalność odbiorców itp.,

l zasobów kadrowych, czyli jakości i liczby pracowników.


W kolejnym etapie przygotowania transakcji M&A opracowywana jest wycena wartości łączących się firm. W tym celu korzysta się albo z metody dochodowej DCF opartej na dyskontowaniu strumienia przyszłych przepływów pieniężnych, jakie są w stanie generować integrujące się biznesy, albo z metody mnożników rynkowych, takich jak np. wskaźnik cena do zysku (P/E). W szczególnych okolicznościach, na przykład wynikających z faktu, że nabywany podmiot jest deficytowy, jego sytuacja na rynku jest niestabilna, trudno jest określić właściwy mnożnik najlepiej opisujący kondycję ekonomiczną nabywanej firmy, wycenę przeprowadza się w oparciu o metody majątkowe, głównie aktywów netto (wartości księgowej) i wartości odtworzeniowej.


W każdym przypadku wycena musi być oparta na zasadzie status quo, czyli oceny wartości nabywanego i nabywającego przedsiębiorstwa według aktualnych warunków ich funkcjonowania i perspektyw osiągania z nich przyszłych korzyści. Odrębnej analizie (wycenie) podlegać będą korzyści możliwe do osiągnięcia po fuzji lub przejęciu, które zmienią wartość połączonych przedsiębiorstw. Jest to ocena tzw. efektu synergii.


Analiza efektywności transakcji M&A jest formą oceny przedsięwzięć inwestycyjnych i polega na porównaniu wartości obecnych oczekiwanych przepływów pieniężnych pochodzących z przyszłej aktywności połączonych firm z kosztem zakupu przejmowanego przedsiębiorstwa. W celu analizy efektu synergii z transakcji M&A główne zadanie analityka finansowego polegać będzie na udzieleniu odpowiedzi na następujące pytania:


- Czy połączenie zwiększy łączne przychody ze sprzedaży obu firm? Jakie będą źródła wzrostu przychodów (wzrost cen czy wzrost ilości sprzedawanych produktów przy utrzymaniu cen)? Czy zostanie zmieniony, ujednolicony lub poszerzony sposób dystrybucji produktów? W jakim okresie mogą występować zmiany wartości przychodów ze sprzedaży firm po ich połączeniu?


- Czy połączenie pozwoli zmniejszyć niezbędne inwestycje w aktywa trwałe? Jakie będą przyczyny mniejszego (większego) zapotrzebowania na inwestycje w aktywa trwałe? Czy możliwe jest bardziej efektywne wykorzystanie istniejącego potencjału przez dwie firmy? Czy możliwe będą dezinwestycje dotychczasowych aktywów rzeczowych, finansowych itp.?


- Czy połączenie pozwoli zmniejszyć inwestycje w kapitał obrotowy netto? Jakie będą przyczyny mniejszego zapotrzebowania na kapitał obrotowy netto (lepszy cykl obrotu zapasami, krótszy okres ściągania należności, dłuższy okres regulowania zobowiązań bieżących)?


- Czy połączenie pozwoli zwiększyć rentowność operacyjną? Jakie koszty ulegną obniżeniu w wyniku fuzji lub przejęcia? Czy będą to koszty bezpośrednie czy pośrednie? Jak mogą zmienić się koszty zarządu i koszty sprzedaży? Jak zmienią się koszty stałe, a jak zmienne?


- Czy ulegnie obniżeniu koszt kapitału w wyniku połączenia? Co przyczyni się do obniżenia kosztu kapitału? Jak zmieni się struktura kapitału?


- Czy połączenie spowoduje obniżenie stopy podatku dochodowego? Co spowoduje obniżenie stopy podatku dochodowego - uzyskanie niedostępnych wcześniej ulg podatkowych, rozliczenie strat jednego z podmiotów itp.?


Piotr Szczepankowski

 

ekspert w dziedzinie finansów

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Proactive

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »